Greske banker har åpnet igjen

21-07-15 14:23 | Aktuelt

Vi anbefaler at kunder som skal reise til Hellas, tar med seg euro i kontanter for å kunne betale for nødvendige varer og tjenester.

Den økonomiske situasjonen i Hellas er fortsatt usikker. Mandag 20. juli åpnet bankene i Hellas igjen etter å ha vært stengt siden 29. juni. Det er fortsatt begrensninger på uttak fra banker og minibanker. For øyeblikket er uttaksgrensen EUR 420 per uke. Det er vanskelig å beregne risikoen for at minibankene går tomme for kontanter.

Er du på vei til Hellas?

Kredittkort skal fungere som normalt, men vær oppmerksom på at situasjonen i Hellas kan føre til at enkelte brukersteder ikke godtar betaling med kort.

Generelt sett anbefaler vi at kunder som skal til Hellas, følger utenriksdepartementets reiseråd. Forøvrig er det begrensninger på uttak fra minibanker, og som nevnt er det vanskelig å beregne risikoen for at minibankene går tomme for kontanter.

Planlegger du å overføre penger til Hellas?

Bankene i Hellas har nå åpnet, men kapitalstyringstiltakene som gjelder for pengeoverføringer ut av landet, står fortsatt ved lag. Dagens situasjon kan føre til at pengeoverføringer til Hellas blir forsinket, stoppes eller fryses. Derfor anbefaler vi en grundig vurdering av behovet for pengeoverføringer til Hellas så lenge det er usikkerhet rundt landets økonomiske situasjon.