Nordea vil gi mer økonomiopplæring til unge

26-08-15 10:21 | Personlig økonomi | Samfunnsansvar

I følge tall fra Finans Norge får 4 av 10 ungdomsskoleelever undervisning fra finansnæringen gjennom Ungt Entreprenørskap. 6 av 10 får dermed ikke samme opplæring. Nordea ønsker å bidra til å minske dette gapet.

I løpet av skoleåret 2014/ 2015 har over 80 veiledere fra Nordea undervist 2000 ungdomsskoleelever i Økonomi- og Karrierevalg i Oslo og Akershus. Dette engasjementet har ikke gått ubemerket hen. I dag ble Nordea hedret med Finansstafetten - Finans Norges pris for størst engasjement i skolene det siste året.

Det var på Finans Norges Skolekonferanse at finansnæringen snakket om økonomiopplæring og viktigheten av samfunnsansvaret dette er. Nordea er samarbeidspartner med Ungt Entreprenørskap og er stadig ute og lærer ungdomsskoleelever om Økonomi og Karrierevalg. I 2014 arrangerte banken Nordea-dagen: 70 Nordea-ansatte var ute som veiledere én og samme dag for å undervise 1400 ungdomsskoleelever i Oslo og Akershus.

Nordea-dagen 2015

Tenåringer 3:2Ifølge Finans Norge fikk 21.500 ungdomsskoleelever opplæring av bankansatte gjennom Ungt Entreprenørskap i 2014. Dette vitner om en stor økning i løpet av de siste årene. Nordea ønsker å bidra ytterligere til denne økningen og arrangerer Nordea-dagen i år igjen. John Sætre, leder for bankvirksomheten i Nordea Norge, var med som veileder på Nordea-dagen i fjor. Han gleder seg til å stille opp i år igjen.

- Som bank har vi et stort samfunnsansvar, og dette er en del av det. Jeg har selv barn i skolen og deltar selvsagt som veileder i år også. Denne prisen gjør at vi nå har lagt listen for årene som kommer! Nå skal vi sørge for at vi forsvarer tittelen til neste år, sier Sætre.