Nordea byr på årets viktigste julekonsert

28-09-15 14:45 | Samfunnsansvar

I år igjen inviterer Nordea hele Oslos befolkning til sin årlige julekonsert – Desembertoner. De to gratiskonsertene er Nordeas julegave til byens innbyggere, i tillegg til at de gir folk mulighet til å vise omsorg i førjulstiden gjennom å støtte Amnesty International.

For sjette år på rad blir det Desembertoner i Oslo domkirke, fredag 18. desember. De to åpne konsertene har blitt en populær tradisjon i Oslo, med flere av Norges beste artister på programmet. Sammen med lokale talenter vil kjente og kjære artister i år også by på glede, varme og god stemning i førjulstiden. Julekonserten vil, som tidligere år, også bli vist på TV2, og er derfor en julegave ikke bare til de som bor i Oslo, men til alle i hele landet.

Årets sosiale formål

Hvert år under julekonsertene er det innsamling til et sosialt formål, og i år går pengene til den internasjonale menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International.

– Vi er utrolig takknemlige for at vi får være en del av denne spesielle julekonserten, og vi håper vårt bidrag kan være med å gi folk håp om at det nytter å bry seg og vise omsorg for hverandre og våre medmennesker, sier generalsekretær i Amnesty John Peder Egenæs.

Amnesty International er verdens største uavhengige menneskerettighetsorganisasjon. Organisasjonen er en bevegelse av mennesker som sammen kjemper for ytringsfrihet og mot diskriminering og overgrep.  Amnesty International fokuserer blant annet på å undervise unge mennesker om menneskerettigheter, for at de selv skal være i stand til å forsvare sine rettigheter.

– Nordea er en viktig samarbeidspartner for norsk næringsliv og norske husholdninger, og har dermed et ansvar for samfunnet rundt oss. Julen er en tid for refleksjon og fellesskap, og vi ønsker at Desembertoner skal være et bidrag til fellesskapet. Dette gjør vi ved å gi mange en opplevelse i Oslo domkirke eller gjennom TV-sendingen, og gjennom direkte bidrag til Amnesty International.  Spesielt Amnestys arbeid med utdanning er noe vi som bedrift verdsetter høyt, og som representerer et område vi selv arbeider for i Norge og i våre nordiske naboland, sier Gunn Wærsted, administrerende direktør i Nordea.

En musikalsk affære

Desembertoner vil også i år holde høy musikalsk kvalitet. Tidligere år har landskjente artister som OnklP, Thomas Dybdal, Maria Mena og Kari Bremnes stått på scenen i Oslo Domkirke. Hvem årets artister er vil bli annonsert i midten av oktober.

• De to gratiskonsertene for Oslos befolkning er fredag 18. desember kl. 17.00 og kl. 20.00.

• Konsertene produseres i samarbeid med Scenekvelder og Oslo domkirke.

• Les mer om Nordeas julekonsert Desembertoner her.

Se også Desembertoner på TV2 i julen:

• Tirsdag 22.12. kl. 20.00
  • Lørdag 26.12. kl. 19.00