Betal med kontaktløse kort

Et bilde av en betalingsautomat og et kontaktløst kort.
19-04-16 22:00 | Aktuelt | Digitalbanken

Alle nye bankkort* som blir utstedt fra Nordea har nå mulighet for kontaktløs betaling. Med kontaktløst bankkort trenger du ikke å taste kode eller å sette bankkortet inn i betalingsterminalen ved mindre kjøp.

At det er lett å betale med kontaktløse kort er det ingen tvil om. Du holder kortet mot betalingsterminalen, hører et pip og betalingen er gjennomført på mindre enn et halvt sekund – helt uten å taste kode. For deg som kunde betyr det en raskere, enklere og mer effektiv handel på beløp inntil 200 kroner.

For å kunne betale kontaktløst må betalingsterminalen ha åpnet for denne type betaling. Frem til nå har antall steder du kan bruke kortet vært begrenset, men flere og flere butikker tar det nå i bruk. Eksempler på kjeder som tar i mot kontaktløs betaling er Deli de Luca, McDonalds, Starbucks og Baker Hansen.

Sikkert
Kontaktløs betaling er omfattende testet og det følger internasjonale standarder for sikkerhet. For å hindre at kortene kan misbrukes er det det lagt inn noen sperrer. Kontaktløs betaling er en tjeneste du selv aktiverer, og det kan kun benyttes på beløp under 200 kroner.
Fra tid til annen kan du bli spurt om å taste din PIN-kode for å verifisere deg som kortholder.

Kan brukes på vanlig måte
Ditt nye kontaktløse bankkort kan selvfølgelig også benyttes på vanlig måte med chip og PIN-kode i betalingsterminal. Ønsker du den nye typen betalingskort, men ikke har mottatt det enda, kan du bestille det via Kundeservice 24/7 på telefon 06001. Kortene skiftes ellers ut ved utløpsdato på ditt nåværende kort.

For å kunne betale kontaktløst, må betalingsterminalen være åpnet for denne funksjonaliteten. Foreløpig er det ikke så veldig mange steder, men antall butikker som åpner for denne muligheten er økende. Om terminalen kan brukes kontaktløst vises med det samme symbolet som på kortet, enten i displayet eller på selve terminalen.

Bankkortet ditt vil bli byttet ut ved utløpsdato. Dersom du ønsker et kontaktløst kort før den tid, kan du ta kontakt med Kundeservice 24/7 på telefon 06001 for å få tilsendt et nytt kort.

* Nordea Bankkort Visa og Nordea Bankkort Ungdom

Slik tar du kortet i bruk

Slik ser et kontaktløst kort ut.

Ved første gangs bruk må du aktivere kortet:

1. Hold kortet inntil betalingsterminalen som er merket med symbolet for kontaktløs betaling.
  2. På skjermen ser du en melding som ber deg sette kortet i betalingsterminalen og taste din PIN-kode.
  3. Følg instruksjonen på skjermen og ta ut kortet når du blir bedt om det.
  4. Nå er kortet aktivert, beløpet betalt og ved neste transaksjon er du klar til å handle kontaktløst.

Slik betaler du med kortet

Et bilde av symbolet for kontaktløs betaling

Symbol for kontaktløs betaling.

Når kortet er aktivert kan du betale kontaktløst i alle terminaler som er merket med symbolet for kontaktløs betaling.

1. Hold kortet inntil betalingsterminalen.
  2. Hør pipelyden eller se bekreftelse på skjermen.
  3. Ferdig!

Av og til vil du bli spurt on å taste din PIN-kode som kontroll.