Nordea beklager

20-05-16 9:29 | Aktuelt

Nordea skal behandle alle kunder med respekt. – Ingen skal føle seg dårlig behandlet hos oss. Vi beklager på det sterkeste denne hendelsen og at kunden har hatt en dårlig opplevelse, sier John Sætre, leder for bankvirksomheten i Nordea Norge.

NRK meldte i går at en person har hatt en ubehagelig opplevelse i et møte i vårt bankkontor i Østfold. Norske statsborgere skal selvfølgelig ikke bli spurt om verken oppholdstillatelse eller visum. Når kunden har opplevd dette i sitt møte med oss, så har vi gjort en feil. Vi skal ta de nødvendige grep for å sikre at det ikke skjer igjen.

Derfor stiller vi spørsmål

Som bank er Nordea lovpålagt å stille spørsmål til alle våre kunder. Dette er regler som gjelder på tvers av finansbransjen, og det går på kjennskap til kunden i forhold til hvem de er, og hvordan de ønsker å bruke bankens produkter og tjenester. Dette innebærer at vi stiller kunder flere spørsmål blant annet om bosted, statsborgerskap, fødested og skatteland.

- Å få disse spørsmålene kan oppleves som underlig, men er i henhold til etterlevelse av hvitvaskingsloven. Det skal likevel ikke medføre at kunder får en ubehagelig opplevelse, sier Sætre.

Les mer på Nordea.no:
Hvorfor stiller vi spørsmål