Nordea godtar ikke skatteunndragelse

Press Release Image showing Nordea logo outside branch
04-04-16 12:40 | Aktuelt

Nordea godtar under ingen omstendigheter at kunder skjuler opplysninger for skattemyndighetene. For å sikre at vår virksomhet i Luxembourg knyttet til utenlandsk-registrerte selskaper er fullstendig i overenstemmelse med lover, regler og våre policyer, kommer vi til å gjennomgå alle disse strukturene på nytt.

En rekke norske og nordiske medier har den siste uken rettet søkelyset mot Nordea International Private Banking i Luxembourg.

Mot slutten av 2009 iverksatte Nordea i Luxembourg proaktive tiltak utover det regelverket krevde, for å sikre at alle kundenes beholdninger og inntekter på konto ble rapportert til skattemyndighetene. Fra og med 1. januar i år trådte nye internasjonale regler i kraft som medfører at all relevant informasjon automatisk innrapporteres til aktuelle myndigheter.

- Å følge regelverket er absolutt høyeste prioritet i banken. Vår policy når det gjelder skatterådgivning og våre etiske retningslinjer er klare: Vi skal ikke oppfordre kundene til eller tilrettelegge for skatteløsninger som oppfattes som skatteunndragelse. Gjennom pålagt og automatisk rapportering til myndighetene sikrer vi at kundene betaler skatt etter gjeldende regler. Det er beklagelig at vi ikke har hatt tilstrekkelige rutiner på plass tidligere, sier konsernsjef Casper von Koskull.

Utenlandsk-registrerte selskaper kan brukes som et juridisk og administrativt redskap for et fåtall kunder med svært kompleks internasjonal virksomhet. I slike tilfeller har Nordea en rekke prosesser som skal sikre at kundene innrapporterer opplysninger om kontoene sine til relevante skattemyndigheter.