Kjære kunde - vi må vite mer om deg

08-06-16 16:05 | Aktuelt

Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester. Vi vil derfor kontakte en stor del av våre kunder fremover enten via telefon, brev, nettbank og mobilbank for å få svar på noen spørsmål, slik at all informasjon vi har om deg er korrekt og oppdatert.

Vi vil gjerne vite mer om deg før vi gir deg råd rundt din økonomi. Jo mer vi vet, desto mer skreddersydde blir rådene vi gir. Vi ønsker å etablere og opprettholde en langvarig relasjon, og derfor stiller vi spørsmål til alle kundene våre.

Noen av spørsmålene stiller vi i imidlertid av andre grunner. Vi jobber aktivt med å beskytte våre kunders økonomiske interesser. Vi har som bank et ansvar for blant annet å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet, som hvitvasking og terrorfinansiering. For å opprettholde den tilliten vi har som samfunnsaktør er det avgjørende for oss å ivareta dette ansvaret.

– Vi vet at de aller fleste kundene våre er ærlige, men for at vi enklere skal kunne avdekke de som ikke er det, ber vi alle kundene våre om å svare på de samme spørsmålene. Ved å svare på spørsmålene bidrar du som kunde til dette viktige arbeidet, sier John Sætre, leder for bankvirksomheten i Nordea Norge.

Vi stiller både spørsmål når du blir kunde i Nordea og underveis i kundeforholdet. Vi spør om nasjonalitet, fødeland og skattemessig tilknytning til utlandet, i tillegg til spørsmål knyttet til hvor penger som settes inn på kontoen kommer fra og om overføringer til og fra utlandet

Dersom du har blitt kontaktet av Nordea og trenger hjelp kan du kontakte Kundeservice på telefon 06003, mellom klokken 08.00 og 16.00 - mandag til fredag.

Mer informasjon finner du her.