Er boligen eller bilen din en pengemaskin?

06-07-16 10:00 | Personlig økonomi | Elin Reitan

Det er fullt mulig å tjene penger mens du er på ferie. Og det nesten uten at du løfter så mye som en finger. Delingsøkonomien har bidratt til å gjøre det enkelt å tjene penger på ting man allerede eier. Både boligen, fritidseiendommen og bilen din kan være potensielle pengemaskiner.

Hele eller deler av boligen din kan du for eksempel leie ut via Airbnb. Det kan du gjøre helt skattefritt, men dette fordrer at du selv benytter en del av boligen, som har en høyere utleieverdi enn den delen du leier ut, eller at leieinntektene ikke overstiger 20.000 kroner i året.

Fritidsboligen din kan du også leie ut skattefritt. Så lenge du selv bruker hytta jevnlig kan du nyte godt av 10.000 skattefrie kroner i leieinntekt i året. Av inntekter ut over dette er 85 prosent skattepliktige.

Bilden din kan du for eksempel leie ut på Nabobil.no. Også her kan du tjene 10.000 skattefrie kroner, men det fordrer at du bruker bilen din også privat.

Forhåndsregler
Selv om undersøkelser viser at delingsøkonomien fortsatt er et nisjefenomen her i Norge, vitner tilskuddet av stadig flere delingsøkonomiske aktører at populariteten er økende. Disse aktørene legger til rette for at deling skal være trygt, men mange kvier seg likevel for å låne ut sine eiendeler. Det er forståelig, og det er viktig å ta sine forhåndsregler før man overleverer bolig eller bil til en ukjent.

Skal du leie ut huset ditt, kan det være lurt å lese godt gjennom eventuelle anmeldelser potensielle gjester har fått fra andre utleiere. Jeg vil også anbefale deg og lager noen husregler, og gjøre gjestene oppmerksom på disse. Å rydde bort kostbare gjenstander eller ting du er spesielt gald er nok også en god idé. Skulle leiligheten eller tingene dine blir skadet er du dekket av Airbnbs vertsgaranti, eller tilsvarende for andre selskaper, men ikke stol på at denne dekker alt av skade. En vanlig innboforsikring er viktig å ha i tillegg. Den vil gjelde når du leier ut sporadisk, men har sine unntak, blant annet dekker den normalt ikke tyveri.

Så mye kan du tjene skattefritt:

Bolig: 20.000 kroner i året (eller ubegrenset om du selv benytter en større del av boligen enn den du leie ut).
Fritidseiendom: 10.000 kroner i året.
Bil: 10.000 kroner i året.

Latest blog posts from Elin Reitan

Slik påvirker Trump-seieren din lommebok

Personlig økonomi Elin Reitan

Får følger for norsk økonomi - og for dine sparepenger, shopping og ferier.

Jeg "vant" min første budrunde, men angret bitter

Personlig økonomi Elin Reitan

Kun timer etter boligkjøpet kom frykten.

Et urettferdig boligmarked

Personlig økonomi Elin Reitan

Politikerne går i strupen på unge førstegangskjøpere.

Fem tips til deg på boligjakt

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Det er lurt å forberede seg litt før du jakter ny bolig.

Så mye taper sparepengene seg i verdi

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Prisstigningen gjør deg fattigere.