Etterlyser fintech-gründere som tenker utenfor bankboksen

01-07-16 12:50 | Digitalbanken | Aktuelt

Søknadene renner inn til Nordeas Accelerator-program, men Randi Marjamaa, konserndirektør i Nordea Norge etterlyser nå flere gründere innen sparing, forsikring og delingsøkonomi.

Nordea er godt i gang med sin andre runde med Nordea Accelerator. Søknadsfristen for å melde på din/en oppstartsbedrift er 7. august i år.

– Vi har god oppslutning og det har kommet inn søknader fra hele verden. Men vi ser at det er mange ideer rundt betalingsløsninger. Det er kanskje ikke så rart siden det er her vi finner de store volumene og at det er fort gjort å tenke betaling når vi som bank er arrangør, sier Marjamaa.
Hun etterlyser nå større bredde i søkere.
– Mitt tips er å ha kundeperspektivet. Hvordan gjøre bankrelaterte tjenester enklere og mer tilgjengelig for kunden? Innen forsikring er det mange muligheter for å lage enklere systemer, det er et uoversiktlig landskap. Vi ser også at land som USA har kommet mye lengre enn oss på robo-advisory, så det er også et område med et stort potensial, sier Marjamaa.

Overrask oss
Nordeas program er åpent for fintech-gründere fra hele verden. Det første programmet ble gjennomført i Helsinki I fjor. Opptil 50 av de mest lovende oppstartsbedriftene som søker, vil bli invitert til en trenings- og utvelgelsesuke i Oslo i august. De beste 20–30 oppstartsbedriftene i denne gruppen får muligheten til å jobbe nært sammen med Nordea i høst. Denne gangen kan oppstartsbedriftene også velge mellom å jobbe i Nordeas lokaler i Stockholm eller Helsinki.

Programmet er det største i sitt største slag i Norden, og formålet med programmet er å finne nye forretningsmuligheter og partnere gjennom samarbeid. Til syvende og sist håper vi å kunne tilby Nordeas kunder bedre digitale tjenester.

– Tenk utenfor boksen og overrask oss. Er du i tvil om din idé passer for en bank, syns jeg du skal prøve lykken uansett. Det kan hende det er nettopp den løsningen vi har bruk for, sier Marjamaa.

Les mer om Nordea-Accelerator her: http://www.nordeaaccelerator.com