Desembertoner med Ingebjørg Bratland, Sondre Justad og Madcon

25-10-16 11:00

16. desember får Norges befolkning igjen mulighet til å oppleve noen av landets beste artister, når Nordeas julekonsert Desembertoner arrangeres i Oslo domkirke for syvende gang. Guri Solberg er årets konferansier, og Ingebjørg Bratland, Sondre Justad og Madcon er blant artistene som skal opptre sammen med noen av landets mest lovende unge talenter.

Nordea har over lengre tid vært en sentral støttespiller for norsk kulturliv, og i sær norske kulturskoler gjennom et samarbeid med Norsk kulturskoleråd. Hvert år velger Nordea og Norsk kulturskoleråd, i samarbeid med produksjonsselskapet Scenekvelder, ut unge talenter som får mulighet til å dele scene med stjernene på julekonserten. I år har valget falt på soul- og RnB-stjerneskuddet Aida Frantzen (18) og IRIS kammerorkester. Vi får også høre den sensasjonelle og unike guttesopranen Aksel Rykkvin (13).

- Ved å kombinere tonene til kjente artister og unge talenter, ønsker vi å by på et lite pusterom i førjulstiden og invitere hele Norges befolkning inn til en magisk opplevelse i Oslo domkirke, forteller Snorre Storset, administrerende direktør i Nordea Norge.

IRIS kammerorkester blir konsertens husorkester
Tidligere har Desembertoners artister opptrådd med sine respektive band, men i år skal de unge talentene i IRIS kammerorkester akkompagnere artistene.

- Det betyr at IRIS kammerorkester ikke bare skal stå på samme scene som Bratland, Justad og Madcon, de skal også opptre sammen med dem. Det tror jeg vil bli en kjempespennende opplevelse for både kammerorkesteret og artistene, sier Snorre Storset.

IRIS kammerorkester har tidligere spilt under Festspillene i Bergen og i Vestfold, og består av omlag 20 musikere, de fleste i alderen 15-20 år.

Årets Desembertoner vil ledes av en av TV 2s mest rutinerte og avholdte programledere, Guri Solberg.

Årets artister og medvirkende er:

• Ingebjørg Bratland
  • Madcon
  • Sondre Justad
  • Oslo Domkor
  • Kåre Nordstoga (domorganist)
  • Aksel Rykkvin (13) (guttesopran)
  • Aida Frantzen (18) (talent gjennom Nordeas samarbeid med Norsk kulturskoleråd)
  • IRIS kammerorkester med kunstnerisk leder Wolfgang Plagge (gjennom Nordeas samarbeid med Norsk kulturskoleråd).
  • Konferansier/programleder: Guri Solberg
  • Kunstnerisk leder: Atle Halstensen

Tid og sted
De to konsertene går av stabelen i Oslo domkirke fredag 16. desember klokken 17.00 og 20.00. Det er ingen billetter eller forhåndsreservasjon av plasser, men det vil være en totalkapasitet på 2.000 gratis plasser.

Konserten vil også bli sendt på TV 2 søndag 18. desember kl.22.15 – rett etter finalen på Farmen 2016, med reprise 1. juledag og Nyttårsaften.

Om Desembertoner
Desembertoner arrangeres i år for syvende gang og er en del av Nordea Norges kulturprogram. Konsertene er en gave fra Nordea og Oslo domkirke til Norges befolkning. Hvert år samles det inn penger fra publikum til et sosialt formål, og i år som i fjor går pengegaven til menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International. Konserten er et samarbeid mellom Nordea Norge, Oslo domkirke og produksjonsselskapet Scenekvelder. Desembertoner er finansiert av Nordea.

Mer informasjon om Nordeas årlige julekonsert kan du finne her: www.nordea.no/desembertoner

Foto:
Madcon: Olav Stubberud, IRIS Kammerorkester: Sverre Chr. Jarild.