Slik får du jobbsøknaden din lest

Et bilde av en jente som ser på PC-skjerm
15-02-16 15:30 | Aktuelt | Personlig økonomi

Er du på jakt etter sommerjobb, er tiden for å søke nå. De fleste arbeidsgivere ønsker å fylle sine ledige stillinger i løpet av mars, og det er mange om beinet. Nøkkelen for at du skal skille deg ut og bli kalt inn til jobbintervjuet er søknaden din. Her får du konkrete tips til hva du kan gjøre for at  sknaden din skal bli lest.

• Får frem motivasjonen din tidlig. Det er én ting alle arbeidsgivere ser etter i en jobbsøknad, og det er motivasjon for å jobbe i nettopp deres bedrift.

• Vær gjerne offensiv og selvsikker i søknaden. Det kan trigge arbeidsgiver til å lese videre. Hvis stillingen er den sjansen du har ventet på, så kan du være ærlig og skrive det.

• Skriv alltid søknaden som et svar til stillingen du søker på. Det er viktig å tilpasse søknaden til bedriften du ønsker jobb hos. En vanlig tabbe er å sende den samme teksten til flere bedrifter. Da blir det fort tydelig at du ikke har brukt tid på søknaden.  Da er det også alltid en risiko for at du har sendt inn en søknad med feil firmanavn, og det er den sikreste måten å havne i nei-bunken på.

• Vær tydelig på hvorfor din erfaring eller dine egenskaper passer den stillingen du søker på og hva du kan bidra med hos bedriften. Vis til konkrete resultater du har oppnådd, ikke påstå at du er flink til noe.

• Vær på. Ring gjerne bedriften før du skriver søknaden, for å presentere deg selv og stille noen spørsmål. Hvis det er mulig kan du også levere inn søknaden din fysisk, slik at bedriften får et ansikt til søknaden. Disse små detaljene viser at du er oppriktig interessert i jobben, og øker sjansen for at navnet ditt blir kjent igjen i søknadsbunken.

• Vær nøye. Les gjennom søknaden for å luke ut skrivefeil. Det er lett å se seg blind på sin egen tekst, så her bør du også spørre noen du kjenner om å lese gjennom søknaden med friske øyne.

• Begrens søknaden til én A4-side. Skriver du lengre enn det, bruker du for lang tid på å komme til poenget.

Lykke til med jobbsøkingen!