Søk sommerjobb nå!

25-02-14 9:40 | Personlig økonomi | Marie Helvik Roll

Selv om det fremdeles er lenge til sommeren, er det på høy tid å søke sommerjobber. Det er stor rift om de beste jobbene, så det gjelder å være tidlig ute. Her er mine råd til deg som er på jakt etter en jobb.

Utnytt alle muligheter
I tillegg til å søke på utlyste stillinger du finner på internett, kan det være veldig lurt å ta i bruk andre metoder for å finne ledige stillinger. Ta kontakt med ulike bemanningsbyråer. De har ofte ledige stillinger som skal fylles og de kan sammen med deg finne ut hvilken type jobb som passer for deg. Jeg fikk min sommerjobb via et bemanningsbyrå, og den jobben førte også til at jeg ble ansatt fulltid etter studiene :) Utnytt også ditt eget nettverk. Spør familie og bekjente om de vet om en jobb som passer for deg. Bruk også sosiale medier til å opplyse om at du er jobbsøkende. Kanskje er det en venn av en venn som har et jobbtilbud?

Vær åpen når det gjelder type arbeid. Husk at en sommerjobb ikke trenger å være kjempespennende, men at det viktigste er å få arbeidserfaring. All erfaring er god erfaring.

Gjør inntrykk
Når bedrifter begynner å gå igjennom haugen av søknader, er det lett å hoppe videre til neste hvis det ikke er noe som trigger dem. Du tjener mye på å ha det lille ekstra som skiller deg ut fra mengden. Det kan være måten du formulerer deg på, det kan være en gøy egenskap eller interesse som du har, eller det kan være måten du selger deg selv inn. Et annet tips kan være å ringe bedriften før du sender inn søknaden. På den måten har de en stemme til søknaden, og de føler at de kjenner deg litt bedre enn de andre i søknadsbunken. I telefonsamtalen kan presentere deg selv, fortelle at du ønsker jobben, og gjerne stille dem noen spørsmål for å vise at du er oppriktig interessert. Fortell videre at du sender inn en søknad, som du håper de vil vurdere.

CV og søknadstekst
CV-en din må være fylt ut skikkelig. Presenter den på en oversiktlig og fin måte. Husk å starte med det siste du har gjort og jobb deg bakover i tid. Husk at skrivefeil gjør seg dårlig på en CV.

Når det kommer til søknadsteksten skal den være skreddersydd for den bedriften du søker jobb hos. En feil mange gjør, er å skrive en standardtekst som blir levert til mange bedrifter. Dette blir fort gjennomskuet og imponerer ikke stort. Teksten skal være tilpasset bedriften og stillingen, og du må trekke frem sider ved deg selv som du tror passer til nettopp den jobben du søker på. Gjør det klart hva du kan bidra med, og hvilke egenskaper du har som gjør deg unik.

Gjør det også klart hvilke uker du kan jobbe. Sett opp konkrete uker slik at de vet når du kan være til disposisjon.
Husk at jo lengre du kan jobbe, jo mer ettertraktet blir du.

Lykke til med jakten og fortell meg gjerne om hvordan det har gått :)

Latest blog posts from Marie Helvik Roll

Er du en god boligkjøper?

Marie Helvik Roll

Denne uken arrangerte Nordea en Boligkjøperskole for Universitet i Bergen. Der fikk deltakerne mange gode råd om hvordan man best mulig kan komme seg inn i b...

Spar penger med enkle grep!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Som student er det viktig å ha kontroll på økonomien! De fleste har lite å rutte med men samtidig store utgifter.

Søk legater – den ukjente pengebingen

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Et nytt studiesemester er i gang og du kjenner kanskje allerede på at du skulle hatt mer penger å rutte med i semesteret som kommer.

Julegavene du har råd til

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Julaften nærmer seg med stormskritt! Jeg har skrevet ned noen av mine beste julegavetips dersom du synes det er vanskelig å finne rimelige julegaver.

Frist for å sikre seg årets smarteste julegave!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Fristen for å sikre seg årets smarteste julegave nærmer seg. Klokken 12:00 den 31.12 går fristen ut!