Reiseforsikring – de 4 bud!

Du kan få bruk for reiseforsikring – også når du ikke er på reise.
05-05-14 15:11 | Personlig økonomi | Marie Helvik Roll

Hva trenger du å vite når det gjelder reiseforsikring? Jeg har laget 4 bud som oppsummerer det som er viktig å tenke på.

Det er mange som forbinder reiseforsikring med det å være på ferie og noen kjøper en korttidsforsikring rett før de reiser. Men visste du at gode reiseforsikringer dekker deg hele året, både når du er i Norge og i utlandet? Hva skjer dersom du blir frastjålet for eksempel mobil, PC eller lommebok? Mange reiseforsikringer dekker deg faktisk hvis det skjer noe på gaten. Bud nr. 1 er derfor å ha helårs reiseforsikring – dekket hele året!

Mange bruker kredittkort til å betale reiser og man er da dekket hvis man har betalt 50% av reisen med kredittkortet. Det som er ulempen med denne forsikringen er at du kanskje ikke har like god forsikringsdekning som i en vanlig reiseforsikring og du er bare dekket de dagene du faktisk er på reise. Det kan også være en utfordring at noen transportetapper som bil/tog/båt ikke er betalt med kredittkortet og at du kommer under grensen på 50% av reisekostnaden. Bud nr. 2 er derfor at reiseforsikringen i kredittkortet ofte ikke er tilstrekkelig.

Er du i utlandet og plutselig får en idé om å hoppe i strikk? Eller kanskje du har lyst til å dykke? Da må du være obs på at slike aktiviteter ikke alltid er dekket av reiseforsikringene. Alle selskapene har noen unntak som ikke dekkes av reiseforsikringen, hvis det er en aktivitet litt utenom det vanlige. Sjekk derfor opp i dette før du begir deg ut på noe som er litt vel spennende. Noen selskaper setter for eksempel en grense for aktiviteter som skjer ved inntak av rusmidler. Bud nr. 3: Sjekk hvilke unntak forsikringsselskapet ditt gjør – gjerne før du kjøper forsikringen.

Når du er på reise oppfordrer forsikringsselskapene til å være generelt forsiktig. For selv om vi har forsikringer, så ønsker vi selvfølgelig at vi slipper å bruke de. Det kan bli veldig mye «styr» når du blir utsatt for tyveri eller lignende på reise og man bør derfor ta noen forhåndsregler. Det tar for eksempel mye tid å politianmelde en sak og dette er vel tid man heller ville brukt på stranden. Man ønsker heller ikke å bli syk, så vask hendene godt før måltid – ha alltid en form for Antibac med deg! Og ikke sett aircondition på full kjøling – selv om det er varmt. Mange opplever å bli forkjølet på sommerferie og dette ønsker vi selvfølgelig ikke :) Siste bud er derfor å ta noen forhåndsregler! Vær litt fornuftig selv om du skal ha det gøy – så blir heller ikke ferien ødelagt!

Tenker du at reiseforsikring er noe du bør skaffe deg? Nordea samarbeider med Tryg, og de tilbyr et konsept som passer veldig godt for oss unge som skal ha forsikringer for første gang. Konseptet heter Young Living og dekker alt du som er ung trenger – hele året rundt!

Latest blog posts from Marie Helvik Roll

Er du en god boligkjøper?

Marie Helvik Roll

Denne uken arrangerte Nordea en Boligkjøperskole for Universitet i Bergen. Der fikk deltakerne mange gode råd om hvordan man best mulig kan komme seg inn i b...

Spar penger med enkle grep!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Som student er det viktig å ha kontroll på økonomien! De fleste har lite å rutte med men samtidig store utgifter.

Søk legater – den ukjente pengebingen

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Et nytt studiesemester er i gang og du kjenner kanskje allerede på at du skulle hatt mer penger å rutte med i semesteret som kommer.

Julegavene du har råd til

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Julaften nærmer seg med stormskritt! Jeg har skrevet ned noen av mine beste julegavetips dersom du synes det er vanskelig å finne rimelige julegaver.

Frist for å sikre seg årets smarteste julegave!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Fristen for å sikre seg årets smarteste julegave nærmer seg. Klokken 12:00 den 31.12 går fristen ut!