Kredittkort er smart, hvis du bruker det smart

02-11-16 13:30 | Personlig økonomi | Aktuelt | Nordea UNG

Har du noen gang blitt advart mot kredittkort? Da er du ikke alene. Mange forbinder fortsatt kredittkort med noe negativt, men med riktig bruk har et kredittkort mange fordeler du kan dra nytte av. Her gir vi deg rådene som gjør det trygt og smart økonomisk.

Det første du må vite er at et kredittkort er som et lån du må betale tilbake. Ifølge en undersøkelse gjort av Norstat for Nordea, har 40 prosent i alderen 18-23 år et kredittkort, samtidig svarer 20 prosent at de har fått en regning til inkasso.

Betal regningen innen forfall

Hver gang du har planer om å bruke et kredittkort bør du ha en tanke om hvordan du skal betale tilbake det du skylder. Får du lønn innen fakturaen skal betales, klarer du å betale alt du skylder med en gang eller vil du dele opp innbetalingen over flere måneder? Betaler du hele fakturaen innen forfall, er beløpet du skylder rentefritt og du har i praksis fått et gratis lån. Normalt har du inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse, men deretter begynner rentene å løpe. Det er da det blir dyrt å ha kredittkort, fordi renten kan være høy.

Unngå unødvendige gebyrer
Ved feil bruk risikerer du å få sure gebyrer som over tid vil bli mye penger, spesielt for deg som er student eller i etableringsfasen. For eksempel er det i tillegg til å betale fakturaen ved forfall, viktig å være oppmerksom på at dersom du tar ut penger i minibank eller overfører fra kortet til din egen konto må du betale gebyr.  Det er også lurt å sette opp at du ønsker e-faktura for kredittkortregningen din, for da slipper du et eventuelt gebyr for papirfaktura.

Flere fordeler

Nå som du kjenner til de største fallgruvene ved å ha kredittkort, er tiden inne for å forklare noen av fordelene.

Trygt.
Har du betalt for en reise eller en vare med kredittkort, og selskapet du handlet av går konkurs, kan du kreve pengene refundert av kredittkortselskapet. Også ved svindel kan du være beskyttet hvis du har brukt kredittkort.

Fleksibelt. Fordelen med kredittkort er at det gir deg muligheten til å slå til på gode tilbud, selv om du ikke har penger på konto der og da.

Reiseforsikring. I de fleste kredittkort ligger det innebygget en reiseforsikring. Betaler du mer enn halve reisen med kredittkortet er du automatisk forsikret på reisen.

Tid. En annet pluss er at beløpene ikke blir trukket rett fra bankkontoen din i det du bruker kredittkortet, og det gir deg tid til å sjekke at transaksjonene stemmer overens med det du har betalt for.

Husk at bankene er opptatt av at du kan vise til en ryddig økonomi den dagen du skal søke om boliglån, så ikke la feil bruk av kredittkort ødelegge boligdrømmen. Så lenge du ikke bruker mer enn du klarer å betale tilbake, og betaler tilbake innen forfall, er det smart å ha et kredittkort.

Siste fra Nordea UNG

Følg Nordea på Snap! Kanskje blir du steinrik?

Aktuelt Nordea UNG

NordeaUNG er på Spapchat, og de engasjerer. De har på kort tid etablert seg som en av landets mest innflytelsesrike Snapchat-kontoer gjennom å dele økonomiti...

Slik kutter du matbudsjettet med flere tusen

Aktuelt Personlig økonomi Nordea UNG

Om du ikke planlegger måltidene og utnytter det du handler, går det hardt utover lommeboka.

Råd til utenlandsstudenten

Personlig økonomi Karriere Nordea UNG

Slik får du studielånet til å vare lengre.

Flytter du hjemmefra for første gang?

Bolig Personlig økonomi Aktuelt Nordea UNG