Fem grunner til at du som ung bør spare i fond

31-05-16 12:30 | Personlig økonomi | Nordea UNG

Med dagens lave rentenivå vil skatt og inflasjon spise opp kjøpekraften din hvis du har sparepengene dine i tradisjonell banksparing. Du som er ung og har et langsiktig mål for sparingen din bør heller velge fond.

Er du yngre enn 33 år kan du først prioritere å fylle BSU-kontoen din. I tillegg bør du ha en buffer og kortsiktig sparing stående på sparekonto. Men hvis du sparer langsiktig, mer enn tre år, kan du forvente høyere avkastning med sparing i fond.

Hva er et fond?

Hendelser i markedet påvirker hverandre, så når en investering stiger kan det være grunnen til at en annen faller. Et fond investerer i selskaper i flere områder på tvers av bransjer, over hele verden. Dette sikrer at investeringen din blir mindre følsom for opp- og nedganger, enn om du bare hadde investert i enkeltaksjer.

Ønsker du høyere avkastning må du samtidig ta en viss form for risiko. For å få høyest mulig avkastning, gitt din risikoprofil, er det lurt å velge et fond som investerer i en kombinasjon av aksje- og rentefond, og hvor du kan velge fond utfra din risikoprofil.

Vi gir deg fem gode grunner til at du bør starte fondssparingen nå:

1. Passer for alle – Vi har mange forskjellige fond, og du velger selv det som passer for deg. Hvor mye risiko du bør ta, avhenger av din risikoprofil, og er noe du må tenke gjennom før du starter sparing.

2. Enkelt – Du kan kjøpe fond direkte fra nettbanken din. I tillegg legger du investeringen i proffe hender. Våre forvaltere tar hånd om alt, slik at du slipper å bekymre deg for om en aksjekurs kommer til å stige eller synke.

3. Sparer tid – Du slipper å bruke mye tid på å finne enkeltaksjer som blir en vinner for deg.

4. Du er ung – Du er heldig fordi du har mulighet til å spare over mange år. Risiko utjevnes over tid og med en lang tidshorisont kan du derfor ha en større andel av fondssparingen i aksjefond. Jo høyere risiko, jo høyere mulighet for god avkastning.

5. Lav inngangsbillett – 100 kroner i måneden i sparing er det vi har satt som minstegrense. Med riktig prioritering er dette noe alle kan klare.

Vår oppfordring er at du kommer i gang med sparingen nå. Start sparingen i nettbanken, eller snakk med en rådgiver. Du kan avtale et nettmøte med oss enten på chat eller telefon 06001.

*Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.

Latest blog posts from Marie Helvik Roll

Følg Nordea på Snap! Kanskje blir du steinrik?

Aktuelt Nordea UNG

NordeaUNG er på Spapchat, og de engasjerer. De har på kort tid etablert seg som en av landets mest innflytelsesrike Snapchat-kontoer gjennom å dele økonomiti...

Kredittkort er smart, hvis du bruker det smart

Personlig økonomi Aktuelt Nordea UNG

Har du noen gang blitt advart mot kredittkort? Da er du ikke alene. Mange forbinder fortsatt kredittkort med noe negativt, men med riktig bruk har et kreditt...

Slik kutter du matbudsjettet med flere tusen

Aktuelt Personlig økonomi Nordea UNG

Om du ikke planlegger måltidene og utnytter det du handler, går det hardt utover lommeboka.

Råd til utenlandsstudenten

Personlig økonomi Karriere Nordea UNG

Slik får du studielånet til å vare lengre.

Flytter du hjemmefra for første gang?

Bolig Personlig økonomi Aktuelt Nordea UNG