Ny sjef i Nordea Fondene Norge

03-01-10 12:25 | Pressemeldinger

Styret i Nordea Fondene Norge AS har ansatt Tore Gunnar Iversen (38) som ny administrerende direktør i Nordea Fondene Norge AS. Han overtar stillingen etter Anders Haugan. Iversen kommer fra stillingen som leder for Nordic Private Banking Product Coordination i Nordea. Nordea Fondene har i 2009 hatt klart størst nettotegning i det norske personmarkedet, og har økt markedsandelen med 3 prosent.

Tore Gunnar Iversen har bred erfaring innenfor investerings- og fondsprodukter samt kapitalmarkedet. Han har arbeidet i Nordea siden 1998, blant annet fire år som leder for Nordea Norges strategiske investeringsrådgivning. Iversen er utdannet siviløkonom fra NHH, og har dessuten MBA i finans og CEFA (Certified European Financial Analyst) derifra. Iversen tiltrer stillingen i midten av februar.

• Nordea Fondene har vært blant vinnerne i det nordiske fondsmarkedet med blant annet største nettotegning i det norske personmarkedet. Det er gjort en flott jobb, og vi ser at kundene søker til de store og solide aktørene som tilbyr helhetlig rådgivning når tidene er usikre. Jeg er glad for at Tore Gunnar Iversen har takket ja til å lede Nordea Fondene i Norge i den videre offensive satsning, sier Gunn Wærsted, landsjef i Norge og leder for Capital Markets & Savings i Nordea Konsernet.

Størst i Norden
Nordea Fondene er Nordens største og raskest voksende fondsforvalter med en forvaltningskapital på EUR 52 mrd. I Norge er Nordea Fondene tredje størst med en forvaltningskapital på nesten NOK 34 mrd. Gjennom hele 2009 har Nordea Fondene ligget i toppsjiktet med høy nettotegning, og har nå en markedsandel i personmarkedet på 11,7 prosent. Spesielt har Nordeas satsning Plan-fondene solgt bra med en nettotegning på NOK 1,250 mrd.

• Det er et stort potensial for fondssparing i Norge. Nordea har gjennom de siste årene fått frem flere veldig gode og attraktive fond. Både norske og globale fond har gitt god avkastning til kundene gjennom 2009. Jeg ser veldig frem til å arbeide med alle de dyktige medarbeiderne og ikke minst bidra til enda bedre fond og avkastning til kundene, sier Tore Gunnar Iversen.

For mer informasjon:

Tore Gunnar Iversen, Leder Nordea Fondene Norge AS, 22 48 56 93