Nordea partner til Carbon Disclosure Project

26-05-10 13:30 | Pressemeldinger

Nordea blir nordisk partner til Carbon Disclosure Project (CDP). CDP er en uavhengig ikke-kommersiell organisasjon med verdens første rapporteringssystem for klimaendringer.

- Klimaendringer krever globale avtaler og langsiktige løsninger, og CDP er et nyttig redskap for selskaper og investorer som går inn for dette, sier Liisa Jauri, leder av Nordeas CSR-sekretariat.

CDP samler inn viktige data knyttet til klimaendringer fra flere tusen av verdens største selskaper og gir de globale markedene informasjon om investeringsrisiko og muligheter. Organisasjonen representerer 534 institusjonelle investorer med midler til forvaltning på til sammen USD 64 trillioner.

- Vi skal bruke dataene fra CDP til å bidra til at det investeres i lavkarbon-økonomi ved å oppfordre selskapene vi investerer i til å måle og rapportere sine klimautslipp. Men ikke minst skal vi forbedre våre egne produkter fra en klimamessig side, sier Sasja Beslik, leder av Environmental, Social and Governance Analysis (ESG) i Nordea.

CDP er en global organisasjon som ble etablert i Storbritannia i år 2000 og har sponsorer som Accenture, Bank of America Merrill Lynch, Microsoft, SAP, PricewaterhouseCoopers og Chicago Climate Exchange. Det er tre CDP-partnere i Norden.

Les mer om CDP.

For mer informasjon: