Ny leder av Næringseiendom i Nordea

30-06-10 8:43 | Pressemeldinger

Thomas Due (48) er ansatt som ny leder av den sentrale enheten for næringseiendom i Nordea Norge. Han kommer fra stillingen som direktør og leder for Bedriftsmarked Region Østlandet i Vital Forsikring. Due overtar etter Jan Fredrik Thronsen. Næringseiendom har en utlånsportefølje på i overkant av NOK 35 milliarder.

Due har lang og bred erfaring fra forsikrings- og finansnæringen. De siste 13 årene har han vært i Vital Forsikring, der han blant annet har hatt ansvaret for selskapets største bedriftskunder. Før det arbeidet han i shippingdivisjonen til DnB NOR. Thomas Due er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole.

- Jeg er meget fornøyd med at Thomas Due har takket ja til å lede Næringseiendom. Vi har i mange år hatt en sterk posisjon innen denne bransjen og Due vil være sentral i å utvikle denne posisjonen ytterligere, sier leder av Bankvirksomheten i Norge, Anne Stärk-Johansen.

Due tiltrer i stillingen 1. oktober.

- Jeg ser frem til å begynne i Nordea. Nordea er en fremgangsrik bank i god utvikling. Jeg håper å kunne bruke min erfaring til å løfte Næringseiendom videre, sier Thomas Due.

Avtroppende leder, Jan Fredrik Thronsen, går av etter oppnådd pensjonsalder. Han har vært 35 år i Nordea, derav de siste ni årene som leder av Næringseiendom.

- Jan Fredrik Thronsen har i sine år som leder lagt ned en betydelig innsats i å utvikle forretningsområdet Næringseiendom i Nordea. Thronsen har stått støtt ved roret og levert gode resultater, sier Stärk-Johansen.

For mer informasjon:
Thomas Due, påtroppende leder av Næringseiendom i Nordea, tlf 934 07 057
Thomas Sevang, informasjonssjef i Norge, tlf 926 01 756
Jan Fredrik Thronsen, avtroppende leder av Næringseiendom i Nordea, tlf 907 41 219