Nordea første bank med iPad-app

30-11-10 9:36 | Pressemeldinger

Lesebrettfenomenet iPad er først nå tilgjengelig for salg i Norge, men allerede før lansering anslås det at 50.000 nordmenn har skaffet seg nyvinningen. Nordea lanserer nå en egen bank-app også for denne plattformen.

- Vi var tidlig ute med en egen iPhone-app, som har blitt svært populær. Nå følger vi opp og lanserer en egen app også for iPad, som gir direkte innlogging til en fullversjon av nettbanken. I tillegg har appen også visning av Nordea Markets web-TV, en rykende fersk morgenrapport samt en direkte lenke til all informasjonen på nordea.no, sier Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea.

Lansering av våre tjenester på nye plattformer er en viktig del av fremtidens bank-konsept. Nordeas mål er å være der kundene er. I tillegg til å være kjapt ute med bankløsninger for nye plattformer, arbeider Nordea løpende med å utvikle de tradisjonelle kanalene som nettbank, SMS-bank, Iphone-app, telefonbanken, kundesentre og rådgivningsmøtene. En egen app for Android er også underveis.

Enkelte av tjenestene i nettbank-portalen og på nordea.no som benytter såkalt Flash-teknologi, vil ikke fungere på iPad.

- Det er noen begrensninger i iPaden, og mangelen på støtte for Java har gjort det umulig å benytte BankID, og dermed umulig å logge inn i nettbanken på vanlig måte. Dette var en utfordring som vi ønsket å løse. Svaret ble en egen app, som nå er tilgjengelig i Apple's App-store. Innloggingen skjer fortsatt med Nordeas sikkerhetskort, men man kan ikke bruke sikkerhetskort fra andre banker, sier Sevang

Aksjekurser, valutakalkulator, lånekalkulator, sparekalkulator og låneregnskapet fra Iphone-appen er også med i iPad-appen.

Nordea for iPad lastes ned via iTunes eller rett fra App Store på iPaden.

For mer informasjon:
Thomas Sevang, informasjonssjef i Norge, 22 48 68 33