Nordea kåret til beste bank i Norge

03-12-10 8:30 | Pressemeldinger

Financial Times-magasinet The Banker har kåret Nordea til årets bank 2010 i Norge i konkurranse med de største bankene i landet.

- Finanssektoren i Norge overlevde finanskrisen bedre enn de fleste andre land. Men av alle bankene i Norge er det Nordea som har klart å dra fordel av denne motstandsdyktigheten og robustheten på den beste måten. Blant annet har Nordea hatt rekordstor tilstrømming av nye kunder i 2010. Dette er noen av grunnene til at vi kåret Nordea til årets bank i Norge, sier Brian Caplen, redaktør i The Banker.

Stolt Wærsted
The Banker har kåret årets bank i en rekke land etter en analyse av bankenes finansielle resultater og deres strategiske utvikling det siste året. I tillegg må alle bankene som er med i konkurransen svare på et inngående spørreskjema rundt ulike deler av virksomheten.

- Det er fantastisk flott å bli kåret til landets beste bank av et blad som utgis av Financial Times-organisasjonen. De har et uavhengig syn på de norske bankene, sier Gunn Wærsted, administrerende direktør i Nordea Bank Norge.

Først ute med vekstplan
Wærsted mener prisen og kundetilstrømmingen er en anerkjennelse for at Nordea har vært en god partner for kundene under og etter finanskrisen.

- Nordea var den første banken som kom med en omfattende og offensiv vekstplan i denne perioden. Dette har gjort at vi har kunnet akselerere ut av finanskrisen. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke kundene våre for å ha bidratt til at vi har blitt kåret til årets bank i Norge, sier Wærsted.

Prisen ble delt ut under et arrangement i London 2. desember. The Banker er verdens ledende magasin innenfor bank og finans og har lesere i 150 land over hele verden. Nordea vant prisen "Bank of the Year 2010" i Norge og Danmark for andre år på rad. Nordea vant også prisen "Bank of the Year 2010" i Sverige.

For mer informasjon:
Thomas Sevang, informasjonssjef i Norge, 92601756