Nordea setter opp rentene

19-05-11 15:45 | Pressemeldinger

Nordea har besluttet å sette opp rentene for innskudd på sparekonti og boliglån. Bakgrunnen for renteendringen er utviklingen i pengemarkedsrentene, konkurransesituasjonen og Norges Banks begrunnelse for økning av styringsrenten på rentemøtet 12. mai 2011.

- Det har i lang tid vært varslet fra Sentralbanken at styringsrenten ville bli satt opp, og det er varslet flere økninger etter hvert. Utviklingen i pengemarkedsrentene reflekterer den nye styringsrenten og forventningene fremover. Mens innskuddskundene kan glede seg over høyere renteinntekter, må lånekundene være forberedt på høyere kostnader på lånet sitt, sier informasjonssjef i Nordea Norge, Thomas Sevang

Etter endringen er nominell rente 3,40 prosent på et boliglån på to millioner kroner til Fordel Pluss-kunder innenfor 75 prosent av verdigrunnlaget. Fordel Pluss-kunder vil få 3,25 prosent rente på innskudd fra kr 1.000.000 på Sparekonto.

Renteendringen skjer med virkning fra 20. mai for nye lån, og fra 5. juli for innskudd og eksisterende lån til personkunder.

For mer informasjon:
Thomas Sevang, informasjonssjef i Norge, 22 48 68 33