Økonomihuskeliste før ferien

07-07-11 7:30 | Pressemeldinger

De fleste nordmenn går ferien i møte med lave skuldre og færre bekymringer enn vi hadde for bare et halvt år siden. Med fremdeles lav rente samt nylig ankomne feriepenger og skattepenger har vi alle forutsetninger for å kunne nyte en ferie med få økonomiske bekymringer. Med noen enkle grep kan du unngå overraskelser i økonomien etter ferien eller bli utsatt for andre unødvendige utgifter.

Sjekkliste før du drar på ferie:

•  Sjekk reiseforsikringen. Sjekk at du har gyldig reiseforsikring i hele perioden du er borte.
  • Ta med ekstra kredittkort. Til utenlandsferien er det en ekstra sikkerhet å ha med seg et kredittkort i tillegg til vanlig debetkort. Sett imidlertid av penger til å betale regningen ved forfall når du er tilbake fra ferien, så slipper du dyre renter.
  • Unngå purregebyrer. NRK lisensen er en av regningene som forfaller mens mange er borte på ferie (31.juli). Venter du andre regninger? Etter ferien kan du opprette avtalegiro på faste regninger, så slipper du å tenke på det til neste ferie.
  • Gjør deg kjent med mobilbanken. De fleste banker har gode muligheter for å utføre de viktigste banktjenestene fra mobiltelefon. Gjør deg kjent med hvordan tjenesten fungerer. Dette kan være nyttig for den som er ute og reiser eller er på hytta i sommer.
  • Lag feriebudsjett. Lag et overslag over hvor mye du har til forbruk i ferien uten at du bruker opp bufferen din. Følg med underveis at du holder deg til planen.
  • Ta med viktige telefonnumre. Noter telefonnumre til forsikringsselskap og sperretjeneste for kortene dine.

For mer informasjon:
Jørgen Lønnquist, Kommunikasjonsrådgiver, 97400092