Nordeas AA- rating bekreftet

30-11-11 9:00 | Pressemeldinger

Kredittratingbyrået Standard & Poor's bekreftet tirsdag Nordeas AA- rating og stabile utsikter og slo fast at banken har en sterk posisjon med god kapitalsituasjon og lønnsomhet.

- Dette er nok en bekreftelse på den sterke økonomiske posisjonen vi har og et tegn på at kunderelasjonsstrategien vår fungerer, sier finansdirektør Fredrik Rystedt.

Det er få banker i Europa som har en så høy rating som Nordea, og dette innebærer at bankens betalingsevne blir oppfattet som meget god. Standard & Poor's sier også at både funding- og likviditetsposisjonen er tilfredsstillende og at banken er mindre følsom for markedsuro enn andre aktører på grunn av sin diversifiserte forretningsmodell.

- Resultatet er ytterligere et bevis på at finansmarkedene har stor tillit til Nordea, og det styrker oss i arbeidet med å bli en av Europas ledende bank med sterk fokus på kunderelasjoner. Standard & Poor's sier også i analysen at Nordeas forventes å fortsette utviklingen i tiden fremover med en god kapitalsituasjon og sterk risikoprofil, sier Fredrik Rystedt.

For mer informasjon:
Rodney Alfvén, leder av Investor Relations, + 46 8 614 78 80