Flesland har Norges mest avanserte valutaveksling

16-05-12 15:06 | Pressemeldinger

Bergen Lufthavn Flesland har fått Norges mest avanserte valutavekslingsautomater. 2,1 millioner reisende får sitt første møte med fremtidens valutahåndtering denne sommeren. Nordea har fra og med 2. april hatt ansvar for bankvirksomheten og valutahåndteringen ved Flesland flyplass i Bergen.

Vekslingsautomatene veksler valuta begge veier. Tilgjengelig valuta bestemmes av reisemønstre og avganger fra Flesland.

– Dette er fremtidens valutahåndtering. Vi gjør det enklere for de reisende å veksle valuta, og tilbyr valuta der kundene trenger det. De aller fleste bankkontorer har ikke lenger kontant – eller valutahåndtering i kassen. I minibankene får man kun penger ut, og valutautvalget er ofte begrenset. Flyplasser er derimot et naturlig sted å veksle valuta, sier regionsjef i Nordea Vest, Dagfinn Neteland.

Med de nye valutaautomatene fra Nordea får reisende gjort unna all vekslingen på flyplassen. Det er enkelt å kjøpe valuta på vei ut av landet, og veksle tilbake til norske kroner når man kommer hjem. For det store antallet turister som ankommer Norge via Flesland blir det dessuten enkelt å kvitte seg med norsk restvaluta før retur til hjemlandet. Automatene vil være i drift hele døgnet i motsetning til betjente konsepter som til nå har vært vanlig på flyplasser i Norge.

Bankverter og valutatilpasning
Med 5,8 millioner reisende i året er Flesland landets nest største flyplass. Bare i sommerperioden mai til august vil over 2,1 millioner reisende være innom flyplassen. Siden konseptet er helt nytt, vil Nordea ha bankverter til stede for å hjelpe de reisende ved valutaautomatene.

Tilbudet av valuta vil til enhver tid følge reisemønsteret. Det vil si at valutasortene og -mengden som tilbys, vil være tilpasset de destinasjonene man kan nå fra flyplassen.

– Vi har 11 automater på flyplassen med alle relevante valutaer for direkteflyvninger fra Flesland. Med bankverter på plass er dette landsdelens beste valutavekslingstilbud og et utstillingsvindu for fremtidens kontanthåndtering, forteller Neteland.