– Ikke bare negativt å kjøpe på krita

27-03-14 10:07 | Pressemeldinger

Å kjøpe varer og tjenester på krita kan for noen være forbundet med gjeldsfeller og høye renter. Å bruke kredittkort kan også være lurt, mener forbrukerøkonom Christine Warloe. – Men da må du vite at du kan betale for deg, understreker hun.

Spesielt i forbindelse med feriereiser er forbrukerøkonom i Nordea Christine Warloe i utgangspunktet positiv til bruk av kredittkort. Men hun er tydelig på at man må ha kontroll og være bevisst på hvilke utgifter man «tar på krita». På generelt grunnlag mener hun at man bør være tilbakeholden med å reise på lånte penger. –  Å reise på forbrukslån eller kredittkort gir en kortvarig glede, og kan lage problemer for privatøkonomien, sier Christine Warloe.

Hold deg til ett kort

I tillegg til at det er et sikrere betalingsmiddel på utenlandsreiser gir kredittkort også en større trygghet ved netthandel. Uansett er det viktig å vite at man har penger til å gjøre opp kredittkortregningen ved forfall. - Faren oppstår hvis forbrukeren takker ja til flere ulike kredittkorttilbud, og det øker i omfang. Da er det lett å miste oversikten over forbruket. Skal man først benytte seg av kredittlån, så hold deg til ett kort, råder Warloe. Forbrukerøkonomen anbefaler likevel alle til alltid å ha med seg to kort på feriereiser, hvorav ett av kortene bør være et kredittkort.

Forbrukerøkonomens råd til kortbruk ved reiser:

• Ha alltid med deg to kort, hvorav ett av kortene bør være et kredittkort. Oppbevar dem separat i tilfelle du skulle miste det ene. Bruk vanlig bankkort til kontantuttak, det er rimeligere sammenlignet med kredittkort.
  • Velg alltid å bli trukket i lokal valuta. Det lønner seg fremfor å bli trukket i norske kroner, ellers er det butikken som setter vekslingskursen.
  • Minimer kontantbruken: Ha som hovedregel å bruke kort når du betaler. Da sparer du gebyr sammenlignet med kontantuttak.
  • Det kan lønne seg å betale alle flyreiser med kredittkort. Hvis flyselskapet går konkurs, og billetten ble betalt med kredittkort, gir finansavtaleloven deg rett til å kreve tilbake pengene fra kredittyteren.
  • Leiebil og hoteller kan kreve å reservere et større beløp på kortet. Bruk kredittkortet til dette slik at ikke pengene på brukskontoen blir sperret inne.
  • Ta med nummeret til sperretjenesten i tilfelle du mister kortet.