2013: Ett bra år för fondsparare

14-02-04 12:57 | Privatekonomi | Börs och investeringar | Maria Rengefors

I dagarna har du säkert fått ditt årsbesked över årets fondsparande. Facit kan man säga. Nå, hur gick det då? Fondåret 2013 blev övervägande bra. De flesta av Nordeas fonder har gett en positiv avkastning, vilket för dig som kund betyder att ditt fondsparande har ökat i värde. Allra bäst bland Nordeas fonder gick Nordea North American All Cap Fund och Nordea Småbolagsfond Sverige, som bägge steg med över 35 procent. Just de amerikanska och svenska aktiemarknaderna hade också en stark utveckling förra året.

Extra kul är att två av Nordeas fonder fått fina utmärkelser för 2013: dels Nordea European High Yield Bond Fund som belönats av fondmarknaden.se, dels Nordea Stabila Aktier, som belönats av Privata Affärer. Det känns väldigt roligt och är ett bevis på att Nordeas förvaltning håller en hög kvalitet.

Förra året var det också många som valde Nordeas fonder. Särskilt populära var våra Strategafonder, som är blandfonder med lite olika andel aktier i, en sorts all-i-ett-lösningar, helt enkelt. Nordeas generationsfonder var också populära val inom premiepensionssparandet. Det är väldigt roligt att många känner förtroende för oss och jag kan försäkra att de personer som förvaltar dessa fonder jobbar hårt - varje dag och för varenda krona.

Vet du att det faktiskt är ganska enkelt att jämföra fonder? Ett väldigt smidigt verktyg, i form av en app, finns på fondkollen.se Med hjälp av den och några få knapptryck kan du jämföra dina egna fonder mot alla fonder som finns på svenska marknaden. Svårare än så behöver det inte vara. Den dagliga utvecklingen för din Nordeafond kan du följa i vår fondinformationstjänst och på ditt fondkonto förstås

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning