Guld för Nordeas sparare i Olympiafonden

14-02-20 14:44 | Börs och investeringar | Privatekonomi | Maria Rengefors

Den självklara anledningen till att spara i fonder är att man vill ha bra avkastning - helt enkelt att låta pengarna växa. Men vi tycker också att det är viktigt att spara med hjärtat. Som sparare hos Nordea kan man alltid känna sig trygg med att pengarna används på ett ansvarsfullt sätt eftersom vi som aktiva ägare tar ansvar för de bolag vi investerar i. Bland Nordeas sparare finns det dessutom många som valt att avstå en del av avkastningen till förmån för något de verkligen gillar, nämligen svensk idrott.

Jag tänker på spararna i Nordea Olympiafond, som är en ideell fond, där spararna har ett stort hjärta för idrott och vill vara med och bidra till fortsatta OS-framgångar. Det gör man genom att helt enkelt avstå en del av fondförmögenheten i fonden varje år. Pengarna går till Sveriges Olympiska Kommitté, som bland annat använder dem i sitt topp- och talangprogram, som kan innebära allt från träningsläger, träningsbidrag och allmänt stöd för de som ingår i programmet. Fonden har funnits sedan 1988 och totalt har spararna bidragit med mer än 120 miljoner kronor. Tala om ideellt engagemang! Och tala om avkastning med ett mervärde, efter de senaste dagarnas guld- och silverregn.

Just årets OS har väckt många viktiga frågor kring till exempel mänskliga rättigheter och där Nordea, som är en av huvudsponsorerna, tagit initiativ till en dialog med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) om hur sponsorer och SOK kan föra en dialog och påverka OS-arrangörer på bästa sätt.

Det ligger också i linje med vårt förhållningssätt i vår fondförvaltning – det vi kallar ansvarsfulla investeringar. Hellre dialog och försöka påverka för att försöka åstadkomma förändring, snarare än att utesluta och sälja av ett aktieinnehav.

Men, hur har det gått för fonden då? Rätt bra, tycker jag – upp 24 procent förra året och upp 3 procent i år (per den 19 februari).

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning