Därför ger jag inga tips om snabba fondklipp

14-08-12 9:12 | Privatekonomi | Sparande och pension | Maria Rengefors

Jag får ofta frågan om jag har några tips på vilken fond man ska välja. Jag svarar alltid ”Nix, det har jag inte”. Vilket oftast får folk att se lite förvånade ut. Särskilt som vi med jämna mellanrum läser i tidningar och på nätet om ”hetaste fonderna just nu” till exempel. Klart man vill ha dessa fonder! Göra ett snabbt klipp, helt enkelt.

Men det är då jag blir lite tråkig och försöker påminna om att fondsparande, särskilt i aktiefonder, är ett långsiktigt sparande. Till exempel så skriver vi i de obligatoriska faktabladen att sparhorisonten är mer än fem år för en aktiefond. Man sparar alltså ofta ganska länge och ofta i form av ett månadssparande. Då är man med på både upp-, ned- och uppgångar igen på marknaden, och bygger på så sätt successivt upp ett kapital över tid. Så långt ifrån snabba klipp man kan komma alltså.

Det viktiga är därför att ha en bra grund att stå på i sitt sparande, som ska bestå av olika typer av fonder, med högre och lägre risk och med olika inriktning. Tanken är att hitta en sparportfölj som passar dig och dina förväntningar långsiktigt.

Sen ska jag förstås säga att visst går det att tänka taktiskt också: anpassa sin fondportfölj efter vilken marknad man tror mest på nu, vilken typ av tillgångar som kommer att utvecklas mest på kort sikt. Lite åt ”hetaste fonderna”– hållet får jag väl erkänna.

Då ska du läsa vad våra investeringsstrateger tänker och tycker. Väljer de att vikta upp en viss region eller ett visst tillgångsslag, ja då kan du göra det samma inom ramen för ett Investeringssparkonto till exempel – rent konkret betyder det att välja en fond inom en viss region, eller öka sparandet i dessa. Men det gäller att vara aktiv och hålla koll på läget, det ändrar sig över tid.

Så varför inte börja hösten med att se över dina fonder, både de du har genom direktsparande och Investeringssparkonto eller via jobbet. Och varför inte ta itu med ditt premiepensionssparande. Motsvarar det dina förväntningar? Du ska se att det är riktigt kul. Det finns massor av information att hämta på nätet, och vill du inte det – fråga, fråga, fråga – på våra kontor och kundcenter finns massor av duktigt folk som har som jobb att svara på dina frågor.

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning