Hållbarhet och fondsparande – hur hänger det ihop?

15-03-24 10:06 | Sparande och pension | Maria Rengefors

Vad har hållbarhet med fondsparande att göra? En hel del och mer och mer. Sedan 2007 arbetar vi aktivt med detta, allt mer som en integrerad del av vår fondförvaltning. Hållbarhet kan betyda många saker. En snabb sökning på nätet ger 2,1 miljoner träffar på 0,20 sekunder! I vår värld handlar det dock om att ta in aspekter som miljö, socialt ansvar och affärsetik i själva förvaltningsprocessen.

Förra året lanserade vi våra ansvarsdeklarationer som visar hur vi tar hänsyn till just dessa faktorer. Varje fond har en egen ansvarsdeklaration, som beskriver hur vi på olika sätt och på olika nivåer integrerar frågor kring miljö, sociala aspekter och affärsetik i förvaltningen av fonden.

Det senaste som hänt är att Finansdepartementet med finansmarknadsministern i spetsen initierat en rad rundabordssamtal om hållbarhet och fondsparande, som ett komplement till den översyn av regelverket för fondsparande som påbörjats. För en kort tid sedan var vi därför flera aktörer i fondbranschen, som tillsammans med olika konsument- och ideella organisationer, var inbjudna att diskutera just hållbarhetsfrågorna. Ett spännande initiativ tycker jag. Många kanske undrar vad det ska vara bra till, men med tanke på att drygt 90 procent av svenskarna mellan 18-74 år har ett fondsparande, om man tar med premiepensionssparandet, samtidigt som t ex frågan om koldioxidutsläpp och våra koldioxidavtryck blir allt viktigare – dessa gör vi även när vi fondsparar – är det kanske inte så konstigt.  Jag tycker det här är en intressant utveckling och visar nya sidor av att vara en aktiv förvaltare.

Och apropå Premiepensionen. Ta nu och öppna det där kuvertet, eller gå in på minpension.se och ta reda på fakta. Hur ser din pensionsprognos ut? Kanske överraskande bra? Eller måste du fundera över dina val och ditt sparande på sikt? Hur som helst, bättre att veta än att gissa. …och ju fler år du har kvar, desto mer kan du påverka själv. Är du nära pension, och har haft mycket placerat i aktiefonder, kanske det är dags att ta ner risken efter flera år av starka aktiemarknader. Sparar du i en generationsfond görs det automatiskt.

Senaste blogginlägg från Maria Rengefors

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning