Skrik och panik, eller ett bra halvår för fonder?

15-07-14 10:19 | Sparande och pension | Maria Rengefors

Börspanik, riskfrossa, utförsbacke, grexit, valutaoro, räntedramatik och förluster. Ord som i kombination med dramatiska bilder i media andas kris och inger oro. Så hur gick det då för fondspararna generellt under inledningen av 2015?

Hyggligt, trots allt. Tittar man tillbaka på första halvåret kan man konstatera att det var ett halvår av kursuppgångar på de flesta marknader, även om det periodvis varit väldigt skakigt. Det har fått aktie- och blandfonder att öka i värde. Alltså bra för alla som sparar i fonder, vilket ju är nästa hela svenska folket. Jag tittade på vår fondlista vid halvårsskiftet och såg då att drygt 80 av 100-talet fonder hade stigit vid halvårsskiftet.

Våra populära Strategafonder har klarat sig bra och merparten har stigit i värde, ju högre andel aktier, desto bättre avkastning i kronor och ören. Dessutom har flertalet utvecklats bättre än sina index. Fonder som backat är typiskt sett obligationsfonder och ett par fonder på tillväxtmarknader som t ex Brasilien.

Nu är ju fondsparande en fortgående process, så de andelsvärden som gällde vid halvårsskiftet har hunnit ändra sig både uppåt och nedåt sedan dess, även om det bara gått knappt två veckor sedan sista juni.

Att det är oroligt ska man inte förneka. De senaste veckorna har varit tumultartade, med kraftiga svängningar på världens börser. Då kan det vara bra att se över sitt fondsparande. Men har du fått hjälp att hitta en rätt mix av ränte- och aktieplaceringar som du känner dig bekväm med, eller inte behöver de pengar som du sparar i aktiefonder inom kort, så ska du trots allt ta de lugnt och tänka att ett sparande i aktier är ett sparande på sikt. Det betyder dock inte att du ska sitta helt still i båten. Prata med din rådgivare eller ring kundcenter så får du hjälp.

Har du ett månadssparande så ska du veta att det är ett fiffigt sätt att jämna ut upp- och nedgångar på marknaderna. Eftersom du sparar samma summa varje månad så får du helt enkelt fler andelar när kurserna går ner, och färre andelar när kurserna går upp. Också värt att tänka på när det gungar på aktiemarknaderna.

Det har varit ett fortsatt stort intresse för våra blandfonder under inledningen av året, även om vi nu märker av en viss avmattning. Men framför allt har många valt att göra sig av med, eller minska sina innehav i korträntefonder. Inte så konstigt med tanke på den speciella situation som vi har på räntemarknaden, som gjort det svårare och svårare att ge en positiv avkastning i vanliga korträntefonder. Det kan du också prata med oss på banken om.  Det finns andra alternativ.

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning