Dags att höststäda fondportföljen

16-08-12 8:54 | Sparande och pension | Privatekonomi | Maria Rengefors

Så är vi mitt inne i ett OS igen. Denna gång i Rio de Janeiro. Som vanligt har det varit mycket bråk och ifrågasättanden före spelen om allt från den vettiga i att ordna olympiska spel av den här magnituden, dessutom i ett land som plågas av ekonomisk kris och politiska skandaler, till doping.

Men så drar spelen igång och vi fascineras, förfasas, gläds, blir förbannade, besvikna, överraskade, om vart annat. När jag skriver detta har Sarah Sjöström just kammat hem sin tredje medalj. Vilken tjej!

Återigen vill jag passa på att tacka spararna i Nordea Olympiafond som är med och bidrar till olika olympiska satsningar. Varje år avstår de en del av sitt sparande till förmån för Sveriges Olympiska Kommitté, som bland annat använder pengarna i sitt Topp- och talangprogram.

Snart är hösten här. Terminsstart, skulle man väl kunna säga. Förhoppningsvis kommer vi tillbaka till arbete eller studier pigga och utvilade. Alltid ett bra tillfälle att ta itu med olika saker. Varför inte se över ditt fondsparande till exempel. Hur har dina fonder påverkats av allt som hänt på marknaderna under 2016? Känner du dig bekväm med den risk du har?

För det har varit turbulent under 2016. Världssamfundet har präglats av flera djupt tragiska händelser med stora mänskliga lidanden som följd, en folkomrösting i Storbritannien om att vara eller inte vara kvar i EU, med ett resultat som verkade överraska både de som var för och de som var mot ett utträde, en valkampanj i USA som inte liknar någon tidigare. Samtidigt finns det oro för världsekonomin rent allmänt. Det råder osäkerhet i världen, känns det som. Det skapar också osäkerhet på de finansiella marknaderna och vi kan se hur börserna svängt kraftigt. Tittar jag på våra fonder så ser jag att framför allt Europafonderna haft det tufft under första halvåret, inte så konstigt kanske, men jag ser också att trots att det varit så turbulent så har merparten av de fonder vi erbjuder haft en positiv utveckling. Det är värt att komma ihåg och visar också att det är viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg, utan att sprida sitt sparande till olika fondtyper.

Ta därför gärna kontakt med oss på banken, var inte rädd att ställa knepiga frågor kring ditt sparande – det är det vi är till för. Ring 0771-224488 till att börja med. Svårare än så är det inte att komma igång.

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning