Stort eller smått, fondspara lönar sig

16-11-18 13:01 | Sparande och pension | Privatekonomi | Maria Rengefors

Hösten är för mig lika med kundträffar. I år har jag varit på ett tiotal, från Luleå i norr till Malmö i söder. Jag har träffat massor med kunder och bland annat berättat om vårt utbud, vårt sätt att se på förvaltning och vårt arbete med hållbarhetsfrågorna. Och det här det absolut roligaste jag vet med mitt jobb.

Samtidigt har hela 2016 präglats av turbulens på aktiemarknaderna. Vi kan se att fondspararna periodvis varit ganska oroliga, exempelvis genom att de valt bort aktiefonder till förmån för blandfonder. Något som på senaste tid istället svängt, och intresset för aktiefonder ökar igen.

Många av de kunder jag möter under träffarna har oftast sparat ganska länge. De har varit med om både fastighetsbubblor och it-bubblor som spruckit och finans- och kreditkriser som fått aktiemarknaderna att falla kraftigt. Man skulle ju kunna tro att de därmed är missnöjda, men så är inte fallet. För deras långsiktighet har trots allt lönat sig. Ofta har det varit ett månadssparande som löpt på, månad för månad, år för år. Och över tid har de byggt upp ett ansenligt sparkapital. Deras nu lite äldre jag, tackar deras yngre jag, som skapade en god sparvana som fortsatt under många år.

Jag får ofta frågan vad man ska göra nu? Sälja eller behålla? Jag brukar svara att det beror på, men att jag tycker att man ska unna sig något, helt enkelt belöna sig själv för sin flitighet och inte ha dåligt samvete för det. Jag vet inte om det är en generationsfråga, eller om det faktum att man sparat så länge och vant sig vid det gör att det känns konstigt att sälja av och använda pengarna till något… …kul, som en resa, nya möbler eller något annat. Men jag tycker att det är precis det man ska göra.

För den som istället befinner sig i en period av livet där det mesta handlar om att få ekonomin och vardagen att gå ihop, känns säkert detta rent av som en utopi och något ouppnåeligt. Men jag skulle nog vilja utmana det en smula. Kanske finns det trots allt utrymme för ett litet månadssparande? Betänk att de kunder jag mött, som sparat länge, och som nu kan sälja fondandelar och unna sig något också förmodligen var i samma fas i livet när de började sitt fondsparande.

Prata med oss på Nordea. Boka ett personligt möte, eller träffa oss online. Görs enklast genom att ringa 0771-22 44 88. Är du förmåns- eller premiumkund kan du dessutom boka ett möte direkt via Internetbanken privat.

Senaste bloggar

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning