Startups från hela världen intar Nordea

Man and woman using postits
16-08-19 15:59 | Digitala tjänster

Nästa vecka kommer 35 startups till Nordeas kontor i Oslo för att få hjälp att utveckla sina fintech-idéer. De bästa projekten kommer under veckan att bli utvalda till att delta i Nordeas Accelerator-program som inleds senare i höst i Stockholm och Helsingfors.

Totalt sökte över 200 företag till Nordea Startup Accelerator som är ett intensivt 12-veckors program som ger utvalda startupföretag möjlighet att utveckla sina idéer tillsammans med Nordea och några av de bästa fintechexperterna i Norden. De 35 utvalda startupföretagen kommer från länder som USA, Ryssland, Singapore, Indien och Sverige.

- Det är väldigt kul att intresset är så stort och jag är imponerad över bredden bland de företag som sökt, både i form av deras idéer och också var i världen de kommer ifrån, säger Erik Zingmark som är chef för Transaction Banking på Nordea.

Det är andra gången Nordea arrangerar Accelerator-programmet, som är det största i sitt slag i Norden. Efter uppstartsveckan i Oslo kommer runt 20 projekt bli utvalda för att delta vidare i Nordea Accelerator. Startupföretagen kommer sitta i Nordeas lokaler i Stockholm eller Helsingfors.

- Idén med programmet är att stötta innovativa start-up bolag samt att utveckla vår egen kompetens ytterligare. Vi jobbar hårt på att utveckla nya digitala lösningar till våra kunder, och är beroende av att knyta till oss kreativitet och idéer, också utifrån organisationen. Nordea Startup Accelerator fokuserar denna gång på idéer inom ny teknologi som kognitiv databehandling, artificiell intelligens och blockkedjeteknik. Men vi är också intresserade av andra områden, där ny teknik kan hjälpa oss att erbjuda bättre tjänster till våra kunder, säger Erik Zingmark.

Nordea anordnade det första Accelerator-programmet vintern 2015-2016. Startupföretagen fick över 600 000 euro i ny finansiering och Nordea har arbetat vidare med två av dem (Jenny och Feelingstream).

Liksom i det första programmet fungerar Nestholma Venture Accelerator som Nordeas partner. IT-jätten Tata Consultancy Services (TCS) och IBM kommer tillsammans med andra fintech-experter också vara på plats under programmets gång.

Mer info på www.nordeaaccelerator.com

Följ med oss under veckan på Twitter via @NordeaStartup eller #NordeaAccelerator