Så påverkar vårbudgeten småbarnsfamiljen

14-04-09 13:00 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Idag har regeringen presenterat den ekonomiska vårpropositionen. Jag vill nu också i min blogg passa på att presentera en småbarnsfamilj, låt oss kalla den familjen Flerström, där vi ska ta en titt på hur deras ekonomi ser ut just nu och hur den kan komma att påverkas av budgetförslaget.

Men först några ord om huvuddragen i vårbudgeten. De satsningar som föreslås gäller framförallt skola och vård, samt företagande. Finansieringen ska enligt regeringens förslag ske genom höjda skatter och i ett första steg minskad avdragsrätt för pensionssparande. De skatter som ska höjas är dem på tobak och alkohol, samt fordonsskatten.

För din privatekonomi kommer det att spela roll vilken livsstil du har, helt enkelt vad du lägger dina pengar på. Avdragsrätten för pensionssparande föreslås i budgetförslaget minska från dagens 1000 kronor per månad till 200 kronor per månad från och med 2015. Det är ett förslag som ger oss anledning att se över vårt sparande.

Låt mig presentera familjen Flerström

Min exempelfamilj består av två vuxna och två barn, där båda barnen går på förskola. De har två heltidsinkomster, bor i en hyresrätt på tre rum och kök, samt kör en VW Passat.

Hur ser deras ekonomi ut just idag? Jämfört med förra året har familjen fått det bättre. Tillsammans har de, efter att alla nödvändiga hushållskostnader är betalda, drygt 700 kronor mer över i år jämfört med i fjol. Genom att de bor i hyresrätt har de inte några bolån. Men man sparar för att kunna flytta till ett eget hus så småningom.

Familjens utgifter kommer, som en följd av budgetförslaget, att öka med ett par hundra kronor per år eftersom de har en bil. Då man vill försöka leva hälsosamt använder man inte tobak och påverkas därför inte av den höjda tobaksskatten. Däremot tar de gärna ett glas vin då och då, och en flaska vin kommer att bli ett par kronor dyrare som en följd av alkoholskattehöjningen, beroende på vilken prisklass man väljer.

Det som kanske är viktigast att ta ställning till är sparandet. Utifrån den förändrade avdragsrätten bör de framförallt se över sitt pensionssparande.

Mitt förslag är att de i höst gör en planering framförallt för pensionssparandet. Idag sparar de i varsin privat pensionsförsäkring, men i och med att avdraget kommer att minska kraftigt, samtidigt som pensionsutbetalningarna kommer att beskattas som inkomst, är det inte optimalt att fortsätta med denna sparform. Däremot är det viktigt att fortsätta ett sparande till just pension, och då kan det ske inom ramen för ett Investeringssparkonto. I ett Investeringssparkonto kan man lägga in aktier, fonder och andra värdepapper. Sparandet schablonbeskattas under året och man betalar ingen skatt när man vill ta ut något av sitt sparande.

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Vi blir bättre på matematik – kan bli ett lyft för privatekonomin

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Nya undersökningar visar att vi blir bättre på matte