“Så går börsen 2015″

14-12-23 10:26 | Börs och investeringar | Sparande och pension

Trots tre starka börsår på rad tror Nordeas aktiestrateg Mattias Eriksson att börsen har mer att ge 2015. Dock tror han inte att vi får se en lika stark uppgång som 2014.

Mattias Eriksson är aktiestrateg på Nordea och arbetar bland annat med att ta fram bankens modellportfölj som fram till mitten av december i år avkastat 4 procentenheter över index. Det är med ett starkt börsår i ryggen som han nu ska börja prognosticera det kommande året.

- Det är inte bara det senaste året som varit starkt. Stockholmsbörsen har haft en fantastisk utveckling under en lång tid. På 30 år har börsen i genomsnitt avkastat 13,6 procent inklusive utdelningar. Jag tror inte vi kommer få se samma utveckling framöver. Mer rimligt är kanske en totalavkastning på 6-7 procent, säger han.

Så var tror du börsen slutar på i december 2015?
- Det är alltid svårt att ge en sådan siffra men vi är fortsatt positiva till börsen och tror på en uppgång, men inte lika stark som 2014. Så jag säger 1-5 procents uppgång plus utdelningar.

Vad är det som driver en fortsatt uppgång?
- Då vill jag lyfta fram tre faktorer. Först och främst ser vi att den globala ekonomin fortsätter att växa och det tror vi ger högre bolagsvinster. Vi tycker inte heller att värderingen är avskräckande hög trots de uppgångar vi sett. Slutligen spelar bristen på alternativ en stor roll. Så länge vi befinner oss i en lågräntemiljö så kommer det finnas fortsatt stöd för aktier.

Bland de bolag som Mattias Eriksson tror starkt på under 2015 återfinns till exempel ABB, AAK och Fabege. ABB tror han får stöd av en stark global trend där allt mer tillverkning går från att vara personalintensiv till att bli mer automatiserad, det gynnar den svensk-schweiziska industrijätten. Matproducenten AAK gynnas enligt Mattias av ett ökat välstånd i tillväxtmarknaderna, vilket leder till ändrade konsumentbeteenden och matvanor. En fortsatt lågräntemiljö talar enligt Mattias för fastighetsbolag och han väljer att lyfta fram Fabege som är välexponerat mot kontorsfastigheter i Stockholm.

Mattias Eriksson har en mer negativ syn på telekombolaget Ericsson och klädjätten H&M.

- Hos Ericsson ser vi visserligen en förbättrad marginal, men då bolagets viktigaste marknad faller och vinsttillväxten är skral tycker vi att bolaget idag är för högt värderat, säger han.

När det gäller H&M tror inte Mattias Eriksson att ägarna är lika hungriga på att jaga ytterligare marginaler längre. Och med den ovanligt höga värderingen blir det en säljrekommendation i dagsläget.

Vilka risker ser du det kommande året?
– De två uppenbara riskerna som alla pratar om är ju eventuella räntehöjningar i USA och ännu ett bakslag i Europa. När det gäller USA så förväntas räntehöjningar ske tidigast vid halvårsskiftet och historiskt sett så brukar börsen i USA stiga inför varje räntehöjning. När det gäller situationen i Europa tror vi kortsiktigt på en stabilisering och längre fram på en svag förbättring av konjunkturen.

Mattias Erikssons rekommendationer för 2015

Köp:
AAK – Fantastiska möjligheter att växa på tillväxtmarknader ABB – Medvind från megatrender, framför allt inom automation
Fabege – Har helt rätt exponering mot kontorsfastigheter i Stockholm
KappAhl – Bättre sortiment och ökad effektivitet lyfter rörelsemarginalen
Nobia – Genomförda strukturella förändringar underskattas

Sälj:
Ericsson – Högre bruttomarginal kompenserar inte för negativ marknadstillväxt
H & M – Ovanligt högt värderat och osannolikt att rörelsemarginalen förbättras
Husqvarna – Rörelsemarginalmål redan inprisat
ICA – Skyhög värdering efter 30 procents uppgång på två månader
Tele2 – Risk för ökad konkurrens i Sverige och tillväxtregioner som inte levererar