Regional konjunkturrapport: Mälardalen växer snabbast

14-02-12 9:15 | Börs och investeringar | Makroekonomi

Svensk ekonomi tar bättre fart i år och det ljusnar i samtliga regioner. Mälardalen får den snabbaste tillväxten de närmaste åren och drar ifrån resten av riket. Regionalt har universitetsorterna stor betydelse som lokala tillväxtmotorer, enligt Nordeas regionala konjunkturrapport.

Påeldade av en expansiv finans- och penningpolitik växlar hushållen upp konsumtionen valåret 2014. Det gynnar särskilt Mälardalen som har en mer tjänsteintensiv ekonomi än övriga landet. I år svarar regionen för cirka hälften av Sveriges totala BNP-ökning och är därmed en tydlig tillväxtmotor.

I takt med att den globala ekonomin förbättras i år återhämtar sig exporten. Det lyfter i synnerhet mer industriintesiva regioner som Västsverige och Övriga riket, där konjunktursvängningarna normalt blir kraftigare än i Mälardalen och Sydsverige. För Sydsverige, som i fjol hade den högsta regionala tillväxten tillsammans med Mälardalen, har utsikterna däremot dämpats sedan senaste prognosen.

- Arbetsmarknaden har utvecklats sämre än väntat. Svagare utveckling av sysselsättningen, hög arbetslöshet och dålig matchningen drar ned utsikterna. Skåne skulle i dagsläget behöva en lägre reporänta än övriga landet”, säger Lena Sellgren, senioranalytiker på Nordea.