Nordea kommenterar studie om bostadsbristen

14-02-20 9:12 | Boende och boräntor | Om Nordea Nybyggarkommissionen, som har i uppdrag att komma med förslag på åtgärder för att minska bostadsbristen i Sverige, presenterade idag en rapport med 63 förslag. Kommissionen föreslår bland annat att bolånetaket slopas och ersätts av en amorteringskultur, med huvudregeln att hushållen amorterar av sina lån.

- Det nuvarande bolånetaket har både för- och nackdelar. Det har bidragit positivt till en långsammare lånetillväxt. Samtidigt är det en uppenbar nackdel att taket gör det svårt för ungdomar att etablera sig på bostadsmarknaden, i synnerhet i storstäderna, säger Hans Jacobson, chef för den svenska bankverksamheten i Nordea.

- I Nordea är vi positiva till en sund amorteringskultur och vi pratar alltid amorteringsplaner med våra kunder vid rådgivningstillfället. I dagens låga ränteläge är det klokt att alltid amortera. Ju mer vi stärker amorteringskulturen, desto bättre. Mindre skuldsättning ger en ekonomisk buffert för framtiden, säger Hans Jacobson.

I Nybyggarkommissionen deltar Göran Persson, tidigare statsminister; Stockholmsprofilen Agneta Dreber samt den tidigare statssekreteraren Olle Wästberg. Kommissionen har gjorts möjlig genom finansiering från företagen NCC, Nordea och Tyréns. Förslagen och slutsatserna som redovisas i rapporten är kommissionärernas egna.