Bäst process för ansvarsfulla investeringar i Europa

14-11-11 9:25 | Samhällsansvar | Sparande och pension

Den europeiska tidskriften Capital Finance International (CFI) har tilldelat Nordea en internationell utmärkelse för vårt arbete med att integrera miljö och sociala aspekter i fondförvaltningen. Under torsdagen mottog Nordea utmärkelsen ”Bästa ESG (environmental, social and governance) -investeringsprocess i Europa”.

- Det är hedrande att vi tilldelas den här utmärkelsen och det bekräftar att vi går rätt väg när vi nu ser till att integrera miljöaspekter och sociala aspekter i hela vår fondförvaltning, säger Sasja Beslik, som är chef för ansvarsfulla investeringar på Nordea och fortsätter:

- Vi är ledande i Europa på ESG-området och vi kommer fortsätta att arbeta med att ta fram de bästa lösningarna för våra kunder och skapa avkastning med ansvar.

CFIs motivering till utmärkelsen:
Nordea har en god förståelse för att det gynnar investerare när förvaltare väger in faktorer som rör miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning, ESG, i investeringsprocessen. Nordea har genom åren arbetat konsekvent med att införliva alla delar av ESG i sina placeringsbeslut. Nordea har varit tydligt fokuserade och fast beslutna att exkludera placeringar som strider mot deras ESG-principer, och det är uppenbart för oss att deras produkter bara har blivit bättre tack vare denna strikta linje. Vi är glada att utse Nordea till vinnare av CFI.co:s pris för bästa ESG-investeringsprocess i Europa. Läs mer på CFIs hemsida.

CFI är en Londonbaserad tidning som rapporterar inom områdena ekonomi, finans och näringsliv. Tidningen ges ut både i tryckt format men finns även på webben. Detta är första gången de delar ut en utmärkelse för bästa ESG-process, efter att tidigare ha fokuserat mer på ägarstyrningsfrågor. Eftersom ESG har blivit mer uppmärksammat i deras nomineringsprocesser har de nu valt att dela ut denna utmärkelse enbart för ESG. Utmärkelsen tilldelas på grundval av nomineringar, och en särskilt utsedd jury från CFI avgör vilka som vinner.

Om ESG och Nordeas investeringsprocess

Vi på Nordea anser att frågor som handlar om miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning är en viktig del av fondförvaltningen och för att kunna skapa god avkastning över tid. Miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning blir allt viktigare vid bedömning av risker och möjligheter. Därför strävar vi på Nordea efter att integrera ESG-aspekter i våra investeringsanalyser. Detta kan potentiellt resultera i en bättre fondutveckling, men allra minst är det ett sätt att begränsa risken i en placeringsportfölj. En god avkastning för kunderna är fokus för Nordea, och därför behöver vi väga in ESG-aspekter i alla våra fonder. Läs mer om Nordeas arbete med ansvarsfulla investeringar.