Bankerna i Grekland håller stängt

15-06-29 11:19 | Privatekonomi Om du är på väg till Grekland råder vi dig att ta med så mycket kontanter i euro att du kan betala nödvändiga utgifter.

Det finansiella läget i Grekland är osäkert och landets finansiella stabilitetsråd beslutade att bankerna inte skulle öppnas måndagen den 29 juni. Det troliga är att bankerna håller stängt i flera dagar, kanske under överskådlig tid. Dessutom har man infört vissa tak för kontantuttag från automater. Vi kan inte bedöma risken för att kontanterna tar slut i uttagsautomaterna.

Är du på väg till Grekland?
Rent tekniskt bör ditt kreditkort fungera som vanligt, men tänk på att läget i Grekland kan leda till att färre handlare tar emot kortbetalningar.

Vårt allmänna råd till kunder som är på väg till Grekland är att följa utrikesdepartementets råd. Dessutom har man infört vissa tak för kontantuttag från automater, och som vi skriver ovan kan vi inte bedöma risken för att kontanterna tar slut i uttagsautomaterna.

Funderar du på att föra över pengar till Grekland?
Grekland har beslutat att bankerna ska hållas stängda, och att införa kapitalkontroller på överföringar till utlandet. Det aktuella läget kan också innebära att penningöverföringar till Grekland blir försenade, stoppade, frysta eller rentav går förlorade, eftersom risken finns att de grekiska bankerna förblir stängda under överskådlig tid. Man bör därför noga överväga behovet innan man för över pengar till Grekland så länge som osäkerheten om den finansiella situationen i landet består.