Marknaden positiv till Grekland-besked

15-07-16 13:30 | Börs och investeringar | Sparande och pension

Under natten till torsdagen var det full fart i Aten. Det grekiska parlamentet röstade för ett nytt stödpaket och på Atens gator gjorde demonstranterna sina röster hörda. 229 av parlamentets 300 medlemmar röstade ja för förslaget. Förslaget innebär att landet kommer närmare ett treårigt nödlån på 86 miljarder euro i utbyte mot åtstramningar för det grekiska folket. Globala marknader var positiva till beskedet.

Nordeas investeringsstrateg Tiva Erfan kommenterar:

Hur påverkas Grekland av beslutet?
-
Det är svårt att säga hur situationen kommer utveckla sig härifrån. Medlemmarna inom det regerande partiet Syriza var inte eniga och flertalet medlemmar röstade emot eller blankt till förslaget. Det politiska spelet i Grekland kommer fortsätta under nästa vecka när det ska röstats för ytterligare reformer i det grekiska parlamentet. Ett grekiskt utträde ur eurozonen ligger fortfarande på bordet. Frågan många ställer sig nu är huruvida Grekland klarar av sin betalning till ECB den 20 juli på 3,5 miljarder euro.

Vad får detta för effekter på marknaderna?
-
Den grekiska ekonomin är i sig inte ett hot mot varken den globala konjunkturen eller vinsttillväxten i bolagen, men kan komma att påverka sentimentet hos investerarna. Under torsdagen reagerade aktiemarknaderna positivt till nyheterna, euron tappade gentemot dollarn och statsräntorna i Italien, Portugal och Spanien sjönk. Volatiliteten tros vara fortsatt hög på kort sikt.

Hur ska man tänka kring sitt sparande?
- För sparare är det inte mycket som ändrats, volatiliteten kommer fortsätta på kort sikt. Vi ser fortfarande aktier som det mest attraktiva tillgångsslaget, men föredrar stabiliteten i USA framför Europa. Globala aktier har under sedan tillkännagivandet av den grekiska folkomröstningen den 26 juni haft en volatil resa, men gett en god avkastning, i skrivande stund över 3 procent i svenska kronor. Vår rekommendation är att fortsätta hålla sig till sin investeringsstrategi och behålla ett långsiktigt fokus, samt säkra att man har rätt fördelning mellan och inom tillgångsslag som svenska och internationella aktier, samt stats- och företagsobligationer. Vi behåller också vår taktiska övervikt på aktier mot räntor.