Grekiska banker öppna igen

15-07-21 11:02 | Om Nordea

Om du är på väg till Grekland råder vi dig att ta med så mycket kontanter i euro att du kan betala nödvändiga utgifter.

Det finansiella läget i Grekland är fortfarande osäkert. Måndagen den 20 juli öppnade Greklands banker igen efter att ha varit stängda sedan den 29 juni. Vissa begränsningar gäller fortfarande för kontantuttag från automater. Just nu ligger gränsen på 420 euro per vecka. Det går inte att säga hur stor risken är att kontanterna tar slut i automaterna.

Är du på väg till Grekland?

Rent tekniskt bör ditt kreditkort fungera som vanligt, men tänk på att läget i Grekland kan leda till att färre handlare tar emot kortbetalningar.

Vårt allmänna råd till kunder som är på väg till Grekland är att följa utrikesdepartementets råd. Vissa begränsningar gäller för kontantuttag, men vi upprepar att vi inte vet hur stor risken är att kontanterna tar slut i automaterna.

Funderar du på att föra över pengar till Grekland?

Bankerna i Grekland håller öppet igen, men kapitalkontrollerna på överföringar till utlandet gäller fortfarande. Som situationen är kan det leda till att överföringar av pengar till Grekland blir försenade, stoppas eller fryser inne. Man bör därför noga överväga behovet innan man för över pengar till Grekland så länge som den osäkra finansiella situationen i landet består.