Nätbedrägerierna här för att stanna

15-07-29 11:44 | Om Nordea

E-post, telefonsamtal, sms, Facebook... Olika typer av falska meddelanden cirkulerar hela tiden. Syftet med dessa meddelanden och telefonsamtal är ofta att komma över konto- eller kortuppgifter. Men vi frågar aldrig våra kunder om deras konto- eller kortuppgifter via e-post, sms, telefon eller på Facebook.

Nedan följer exempel på några metoder som bedragare använder för att komma över konto- och kortuppgifter och våra råd till dig:

Via e-post
Bedragarna använder e-postadresser som samlats in på olika sätt och skickar ut sina falska meddelanden till en stor mängd människor samtidigt. De vet inte vilken bank den enskilda mottagaren har. Bedragarna kommer inte åt e-postadresser eller andra personuppgifter som bankerna har i sina kundsystem. Syftet är att lura folk att lämna ut sina kontouppgifter, inloggningsuppgifter eller kortuppgifter på falska webbplatser eller att stjäla pengar med hjälp av insamlade uppgifter.

Gör så här: Ta bort all e-post där du ombeds att lämna ut koder, konto- eller kortuppgifter. Klicka inte på några länkar i meddelandet.  Om du misstänker att du har lämnat ut konfidentiella uppgifter till en bedragare, ring omedelbart till Nordeas kundtjänst på 0771-22 44 88 (öppet dygnet runt). Vidarebefordra gärna misstänkta mejl till rapportera@nordea.com.

Via telefon
En okänd person ringer och säger sig vara anställd vid eller representant för Microsoft. Personen talar om att din dator inte är säker och för att få hjälp med att lösa problemet ombeds du installera ett program så personen kan fjärrstyra din dator.

Den som ringer är en bedragare som försöker stjäla pengar med hjälp av insamlade uppgifter de tar när du ska betala för ”hjälpen”.

Gör så här: Avsluta genast samtalet om någon ringer och frågar efter dina koder eller kortuppgifter. Om du misstänker att du har lämnat ut konfidentiella uppgifter till en bedragare, ring omedelbart till Nordeas kundtjänst på 0771-22 44 88 (öppet dygnet runt).

Via sms
Bedragarna använder sms mer selektivt än e-post. Deras målgrupp kan vara personer som tidigare har lämnat sina telefonnummer på en falsk webbplats, men målgruppen kan också väljas ut mer slumpartat.  Ofta innehåller textmeddelandet en uppmaning att lämna ut kort- eller kontouppgifter. Om mottagaren redan har lämnat vissa uppgifter på en falsk webbplats kan bedragarna redan ha några av de uppgifter de behöver för att stjäla pengar. Ibland använder bedragarna dessa uppgifter för att göra ett textmeddelande, eller ett telefonsamtal, mer trovärdigt.

Gör så här: Ta bort alla sms där du ombeds att lämna ut dina koder, konto- eller kortuppgifter. Klicka inte på några länkar i meddelandet.  Om du misstänker att du har lämnat ut konfidentiella uppgifter till en bedragare, ring omedelbart till Nordeas kundtjänst på 0771-22 44 88 (öppet dygnet runt).

Via Facebook
Du blir kontaktad på Facebooks chatt via en väns Facebook-konto. I själva verket är det en bedragare som kapat vännens konto. ”Vännen” är ofta i en krissituation och behöver hjälp med en överföring eller koder från kortläsaren för att kunna utföra en betalning. När du lämnar ut dina koder, används dessa för att logga in på din internetbank och föra över pengar till andra konton, ladda ner Mobila BankID:n och ansluta sig till Swish.

Kom ihåg att kort och kod är personliga och kan aldrig användas av en annan person.

Gör så här: Om du misstänker att du har lämnat ut konfidentiella uppgifter till en bedragare, ring omedelbart till Nordeas kundtjänst på 0771-22 44 88 (öppet dygnet runt).

Via skadlig kod
En mer avancerad metod för att komma över konfidentiella uppgifter är att installera skadlig kod på din dator. Den skadliga koden kan installeras när du klickar på en länk som skickats i ett falskt e-postmeddelande. Den skadliga koden är gömd bakom länken. Den skadliga koden kan göra att internetbanken ser annorlunda ut eller att du ombeds att uppge olika koder inne i internetbanken.

Gör så här: Avsluta genast sessionen om internetbanken ser annorlunda ut eller om du får ovanliga meddelanden när du är inne i internetbanken. Sök igenom datorn efter virus. Om datorn drabbats av virus, logga inte in på internetbanken förrän viruset har tagits bort. Under mellantiden finns det andra säkra sätt att sköta sina bankaffärer på, exempelvis: kundtjänst, telefonbanken eller mobilbanken.  Om du misstänker att du har lämnat ut konfidentiella uppgifter till en bedragare, ring omedelbart till Nordeas kundtjänst på 0771-22 44 88 (öppet dygnet runt).

Säkerhetstips:
1. Se till att din dator har ett bra och uppdaterat virusskydd.

2. Logga bara in på internetbanken när du har öppnat inloggningssidan på ett säkert sätt (inte via en länk i ett e-postmeddelande).

3. Avsluta sessionen om du ser en ny och konstig sida i internetbanken.

4. Ange bara en svarskod när du har skapat en eller flera betalningar som du vill genomföra.

6. Kom ihåg att inloggningskoder är personliga och inte får lämnas ut till andra.

7. Vi frågar aldrig efter kort-, konto- eller inloggningsuppgifter via telefon, sms eller e-post.

Läs mer om säkerhet på nordea.se