Logga in med fingeravtryck i Mobilbanken

15-10-13 14:22 | Digitala tjänster | Om Nordea

Snart introducerar vi möjligheten att logga in med fingeravtryck i Nordeas Mobilbank. Funktionen kommer inom de närmsta månaderna vara tillgänglig för alla kunder som har en iPhone med Touch ID-möjlighet. Om några dagar kommer det också bli möjligt att betala fakturor i appen med hjälp av en OCR-skanner.

Inloggning med fingeravtryck via Touch ID är ett smidigt och säkert alternativ till Mobilt BankID. När du loggar in med Touch ID får du en snabb överblick av dina konton, du kan kolla dina mejl, ditt saldo och flytta pengar mellan dina konton.

- Inloggning med Touch ID är ett steg i Nordeas satsning på digitala tjänster. Vi vill erbjuda våra kunder riktigt bra digitala tjänster och investerar därför stort på det digitala området, säger Lennart Jacobsen, Sverigechef på Nordea.

Första bank i Norden med Touch ID

I slutet av 2014 var Nordea den första banken i Norden med möjligheten att logga in med fingeravtryck i en bankapp. Det var i Nordea Next, bankens experimentlabb där kunderna får vara med och utveckla nya tjänster.

- Ingen känner kundernas behov bättre än kunderna själva, det är tanken bakom Nordea Next. Där utforskar vi nya idéer tillsammans med våra kunder. Det ger oss en unik och ovärderlig inblick i kundernas önskemål när det gäller digitala lösningar. Inloggning med fingeravtryck är en funktion som har mottagits mycket positivt av Nordea Next användarna och nu väljer vi att införa den i Mobilbanken, säger Lennart Jacobsen.

Möjligheten att logga in med fingeravtryck kommer i nästa uppdatering av Mobilbanken som släpps de närmsta månaderna och blir i första omgången tillgänglig för alla kunder med en iPhone-modell med Touch ID.

Ny OCR-skanner

En efterlängtad nyhet som kommer om några dagar i Mobilbanken är möjligheten att betala fakturor enklare och snabbare med hjälp av en OCR-skanner. Läs mer om Nordeas Mobilbank.

Läs mer om Nordeas digitala labb Nordea Next.