Delårsrapport: Fortsatt satsning på digitala tjänster

15-10-21 6:30 | Om Nordea

Nordea presentade på onsdagen ett något lägre resultat för tredje kvartalet men året hittills har varit bra.  Den digitala trenden tilltar och därför fortsätter vi satsa på nya digitala tjänster för våra kunder. Snart kommer de bland annat att kunna logga in med hjälp av sitt fingeratryck i mobilbanken.

Omvärlden har präglats av turbulens på de finansiella marknaderna. På vår huvudmarknad, Norden, kan vi se stora skillnader mellan de nordiska ländernas ekonomier, där Sverige står sig starkast med en tillväxt som är bland de högsta i Europa.

- Det historiskt låga ränteläget håller i sig och i den här situationen är det fler kunder som vill ha våra råd kring sitt sparande. Vi ser också att intresset för digitala tjänster fortsätter att öka. Antalet kunder som loggar in i mobilbanken har ökat med 37 procent sedan förra året och genomsnittskunden loggar in 20 gånger per månad. Det blir många fler kontakter med kunderna och det är ju helt fantastiskt, säger Lennart Jacobsen, Sverigechef på Nordea.

Våra kunders intresse för rådgivning är fortsatt stort och tillgänglighet blir allt viktigare. Därför väljer allt fler kunder att träffa sin rådgivare online. Vart åttonde möte är numera ett onlinemöte, där kund och rådgivare delar skärm.

För att påskynda utvecklingen av digitala tjänster har Nordea också under perioden gett 15 startupföretag uppdraget till att utveckla nya tjänster till Nordeas kunder.

- Vi tror att innovativa samarbeten med andra kan leda till spännande lösningar och därför är det något vi gärna ser mer av i framtiden, säger Lennart Jacobsen.

För att engagera kunderna redan i utvecklingsstadiet och få deras viktiga åsikter om våra tjänster har vi tagit fram en app, Nordea Next, där kunderna bjuds in att testa olika tjänster

- En av tjänsterna som vi provat i Nordea Next är touch ID, som innebär att kunderna kan logga in med hjälp av fingeravtryck. Detta funkade så bra, att vi inom kort kommer att införa funktionen i mobilbanken, säger Lennart Jacobsen.