Tänk på det här innan du köper din första bostad

Couple looking on flats
16-02-12 14:33 | Boende och boräntor | Privatekonomi

Bostadsmarknaden är oviss just nu. Det pratas om en skakig börs, amorteringskrav och bostadsbubbla. Men vad betyder det egentligen för dig nu när du tänker köpa lägenhet? Vi träffade Michael Skytt, VD för Nordeas dotterbolag Nordea Hypotek, för att reda ut lite på vad du ska tänka på innan du ger dig in på bostadsmarknaden.

– Det är svårt att sia hur priserna och räntorna kommer att utvecklas under de närmsta åren. Men vi kan se att priserna på bostäder i storstäderna är rekordhöga och i universitetsstäderna har priserna också ökat under en lång tid. Någon gång bör du komma in på bostadsmarknaden och du kommer aldrig veta när det är bäst tid för att köpa. Men för att känna sig säker är det viktigt att du har koll på hur mycket du kan låna även om räntorna och dina utgifter höjs, vilket din bank alltid tar höjd för när de ger dig ett lånelöfte. Alla banker har även verktyg online där du kan kolla upp det här, säger Michael Skytt.

Finns det några regler när det kommer till vilken anställningsform jag ska ha?
- Nej inte direkt, det finns flera faktorer som kan spela in idag. Du ska kunna visa upp en jämn och stadig inkomst under cirka ett år. Har du dessutom en utbildning där du enkelt kan få jobb så är det också ett plus. Kan du också visa upp att du sparat flitigt under en lång period är det också bra!

Här listar vi några saker att tänka på:

- Hur mycket kan din blivande lägenhet kosta? Börja utifrån en bolånekalkyl för att kolla upp.

- Vad är viktigast för dig? Centralt och en liten lägenhet eller lite utanför stan, men större lägenhet? Väljer du utanför stan; tänk på att restiden är viktigare än avståndet.

- Våga tänk lite utanför det geografiska område du tänkte från början, letar du en kilometer bort kanske du hittar din drömlägenhet som dessutom är billigare.

- Har du en buffert även efter du köpt din lägenhet? Du vill inte lägga alla dina sparpengar på din lägenhet, vad ska du då leva på när du väl flyttat in?

Har du ett sista tips, Mikael?

– Det är inte alltid så lätt att få ihop pengarna till kontantinsatsen på 15%. Är du lite förutseende så kan du tidigt sätta upp ett bosparkonto, så istället för födelsedagspresenter, be släktingarna swisha över pengar dit. Annars kan du kanske prata väl med dina föräldrar att du får bo gratis hemma mot att hjälpa till med hushållssysslor och samtidigt jobba extra för att tjäna ihop pengar till insatsen, tipsar Michael Skytt.

Tips: Här hittar du Nordeas bolånekalkyl.

I nästa artikel tipsar vi dig om vad du ska göra när du väl hittat en lägenhet. Håll utkik!