Tips till dig innan du ger dig in på bostadsmarknaden

16-01-22 15:08 | Boende och boräntor

Är du på jakt efter din första bostad? Känns det som en enda stor djungel? Oroa dig inte, du är inte ensam att känna den stressen. Därför har vi satt ihop en lista till dig med några tips innan du ger dig ut på bostadsmarknaden.

• Börja med att göra en boendekalkyl. Hur mycket av din inkomst vill och kan du lägga på din bostad? Hur mycket skulle din ekonomi tåla med ökade boendekostnader? Vad är du beredd på att avstå från? Glöm inte bort andra kostnader som kommer i samband med flytt, som till exempel flyttkostnad, möbler och så vidare.

• Ansök om ett lånelöfte hos din bank så att du är redo innan du går på visningar och hittar din drömbostad.

• Gå  på många visningar, bilda dig en uppfattning om vad som finns, hur priserna ser ut och vad du vill ha för bostad. Våga även leta i ett större geografiskt område än du tänkt innan.

• När du hittat en intressant bostad, kolla igenom föreningens ekonomi. Det här kan påverka din kommande hyra och så vidare.

o Avgiften – vad ingår?

o Har föreningen lån? Hur mycket?

o Renoveringar eller eventuella kommande renoveringar?

o Finns det andra fördelar och nackdelar med bostaden och området runt om?

• När du kommer till budgivning, sätt en gräns för vad du är villig och kan lägga. Håll huvudet kallt, håll fast vid din maxgräns, det är lätt att ryckas med.

• Glöm inte, ingen bostad är perfekt, men det finns fler än en som är bra.

• Har du fler frågor? Hör gärna av dig till oss!

Titta även på filmen med vår rådgivare, Haroon, och ta del av hans tips!