Pensionstips för dig och dina anställda

Woman talking with her employees
16-02-25 17:05 | Sparande och pension

Nu när vi kommit en bit in på året kan det vara bra med en liten snabbcheck så att man inte missat några viktiga nyheter och hur man ska anpassa sig på ett bra sätt.

En förändring som är genomförd är de ändrade avdragsreglerna för privat pensionssparade – något som är viktigt för dina anställda att känna till. Lika viktigt är det givetvis att känna till att för dig som företagare gäller samma pensionsregler som tidigare.

Avdragsrätt för pensionssparande 2016

Från och med den 1 januari i år finns inte längre någon avdragsrätt för privat pensionssparande. Sådant sparande, i pensionsförsäkring eller IPS (individuellt pensionssparande) ska avslutas så fort som möjligt. Det är bra att påminna om detta!  Det är lika viktigt att fortsätta spara till sin pension och det kan ske på flera sätt. Du kan erbjuda dina anställda att löneväxla. Det är en attraktiv lösning för de som har en inkomst på över 40 000 kronor per månad. Andra alternativ till pensionssparande är i kapitalförsäkring eller i ett Investeringssparkonto. Här kommer en rådgivning med banken väl till pass.

Viktigt att informera om är att anställda som helt saknar tjänstepension fortfarande har kvar sin avdragsrätt och kan fortsätta att betala in på sin pensionsförsäkring eller IPS. De kan fortsatt göra avdrag med maximalt 35 procent av inkomst upp till 10 prisbelopp, eller max 443 000 per år. För den anställde är det en förmån att istället ha en tjänstepension via sin arbetsgivare.

För dig som företagare gäller också fortsatt möjlighet till avdrag för pensionssparande. Du kan dra av max 35 procent av överskottet i din verksamhet, men som mest 10 prisbasbelopp. Ett prisbasbelopp är i år 44 300 kronor.