Startupföretag och Nordea förbättrar affärerna tillsammans

16-04-01 16:02 | Om Nordea

I november startade Nordea sin första inkubator för startupföretag. Efter tre månaders hårt arbete kan vi glädja oss åt att satsningen burit frukt. Vi träffade de programansvariga Arto Kulha och Lauri Peltonen efter den sista pitching-dagen.

Som ett resultat av den sista pitchningen har Nordea inlett samarbete med två av startupföretagen, JNY och Feelingstream. Vi tittar även på möjligheterna att samarbeta med två eller tre av de övriga.

- Under programtiden stöttade vi både JNY och Feelingstream i arbetet med att bygga lösningar som gör att företag som vi kan bli snabbare och mer relevanta gentemot kunder som behöver vägledning och snabba svar. I grunden handlar det om att kunderna får snabbare och bättre service av Nordea. Vi var så imponerade av deras framsteg och lösningar att vi nu pilottestar båda två. Det är fullt möjligt att några av våra kunder deltar i pilotförsöken med JNY och Feelingstream i vår, säger Lauri Peltonen.

Hjälpa startupföretag att växa

Varje startupföretag fick en mentor i Nordea och företagens gensvar har varit överväldigande positivt när det gäller det täta samarbetet med dem. Mentorerna har byggt upp deras nätverk, hjälpt dem att vässa sina idéer och anpassa dem till verkligheten.
- Programmet har skapat en massa affärsmöjligheter för startupföretagen. Deras verksamhet har fått en skjuts och de har kunnat knyta nya och viktiga kontakter, säger Arto Kulha.

Under tiden programmet pågick samlade startupföretagen ihop över 600 000 euro i finansiering från Nordeas partner i programmet, konsultföretaget Nestholma och andra riskkapitalfonder samt det finska Innovationsfinansieringsverket, Tekes. Något som ger dem värdefulla möjligheter att jobba vidare med sina idéer och utveckla verksamheterna.

- Jag är stolt att kunna säga att samarbetet med oss är inte det enda som startupföretagen har att vinna i den här satsningen. Programmet innebar ett genombrott för exempelvis B2B Pay, en duo från Nya Zeeland och Nederländerna. På tre månader har de med Nordeas hjälp dragit igång ett pilotförsök, där kunder deltar. Dessutom har de bildat ett bolag i Finlandoch kontaktat finska myndigheter för att få licens att förmedla betalningar.

B2B Pay kommer nu också att delta i ett av de största och mest kända amerikanska startup- programmen, där de kan knyta kontakter med toppentreprenörer från Silicon Valley och Tel Aviv. Självklart fortsätter samarbetet med Nordea.

Stödjer startups i fintech-världen

- Allt styrs av den digitala agendan och det här programmet har gett Nordea en massa inspiration kring de senaste tekniska lösningarna och nyskapande idéerna. Vår ambition var att hitta innovativa tjänster för våra kunder och samtidigt ge våra medarbetare chans att inspireras och lära sig. Vi har definitivt lärt oss en massa från startupföretagen, säger Arto Kulha.

Just nu håller vi på att inventera lärdomarna och erfarenheterna från programmetför att dra nytta av dem i det framtida samarbetet med startupföretag.