Sedel- och myntutbytet fortsätter

16-06-02 15:36 | Privatekonomi

Riksbankens utbyte av vissa mynt och sedlar fortsätter, vilket är det största utbytet i modern tid i Sverige. Bakgrunden är att göra sedlarna säkrare och mynten mindre, lättare och nickelfria. Det innebär förbättrat skydd mot förfalskningar, effektivare kontanthantering och mindre belastning på miljön. Etapp ett inleddes redan förra året och etapp två startar senare i år.

- Vi vill först och främst uppmuntra våra kunder till att använda sina sedlar och mynt som är på väg att bli ogiltiga i handeln före den 30 juni. Men om det handlar om betydande belopp är förstås bättre att ta hjälp av banken och då har man till sista augusti på sig, säger Ulrika Larsson, projektansvarig på Nordea Operations, Products & Applications.

Alternativet till att konsumera sina pengar är att sätta in pengarna på sitt eget konto i banken, då vi inte växlar gamla sedlar till nya. Det gör man lättast genom att använda någon av de 260 insättningsautomater där du som är kund i Nordea kan du sätta in 40 000 kronor per rullande 30-dagarsperiod.

Automaterna ägs och drivs av Bankomat AB och finns runt om i Sverige, varav 24 stycken är placerade på något av Nordeas kontor. Det går också att vända sig till något av våra kontor som har manuell kontanthantering, förutsatt att du är kund hos oss. Vilka kontor du kan vända dig till hittar du i listan längre ned på denna sida. Insättning på konto kan även göras hos Forex Bank, X-change, Svea Exhange och Kassagirot.

Ulrika Larsson

- Om någon vill bli ny privatkund i Nordea så behöver vi precis som alla andra banker genomföra en Känn Din Kund-kontroll av den nya kunden innan ett nytt konto kan öppnas. Detta helt enkelt för att skydda både kunden och banken. Gå in på ett av våra kontor eller www.nordea.se för mer information om nytt konto, avslutar Ulrika Larsson.

När det handlar om kontanter så är det alltid viktigt för banken att vara extra vaksam för att förhindra penningtvätt. Vi kan därför komma att be kunden vid insättning på konto att visa giltig ID-handling och eventuellt också underlag som styrker pengarnas ursprung.

Här nedan har du några viktiga länkar där du kan läsa mer om utbytet av pengarna:
www.nordea.se/frågor och svar om Riksbankens sedel- och myntutbyte
www.riksbanken.se/sedlar- och mynt
www.bankomat.se
Lista över kontor med kontanthantering och insättningsautomat (pdf, 178 KB)
Tidplan över sedel- och myntutbytet (pdf, 266 KB)