Grönt ljus för Nordea Liv & Pension i hållbarhetsundersökning

16-06-08 14:39 | Om Nordea | Samhällsansvar Nordea Liv & Pension får grönt ljus i Söderberg & Partners granskning av fondförsäkringsbolagens arbete med hållbarhet. Det är ett kliv uppåt från förra årets gula ljus. Jämförelser av arbete med ansvarsfulla investeringar är svåra att göra eftersom alla företag inte arbetar exakt likadant. Därför är det glädjande att vi fått gehör för vårt sätt att arbeta.

- Jättekul att vi får erkännande för det hårda arbete vi inom Nordea har lagt ner på detta för oss, väldigt viktiga område. Hållbarhet är ett stort satsningsområde inom Nordea Liv & Pension och ett av våra fokusområden är proaktivt förbättringsarbete vad gäller ansvarsfulla investeringar, säger Nordea Liv & Pensions VD, Johan Nystedt.

Varför ska då en kund bry sig om att investera hållbart? Vi på Nordea menar att ansvarsfulla investeringar innebär mer än att bry sig om miljön och goda arbetsvillkor. ESG-analyser upptäcker risker och möjligheter som riskerar att missas i en traditionell bolagsanalys. Därför inkluderar vi analyser av miljö-, sociala- och bolagsstyrningsfrågor (ESG) som en central del i vårt arbete för att kunna identifiera långsiktigt lönsamma bolag.

Fondutbudet som kunder i Nordea Liv & Pension erbjuds består till 95 procent av Nordeafonder. Ett dedikerat team för ansvarsfulla investeringar, lett av Sasja Beslik, analyserar alla de bolag som fonderna investerar i. Teamet gör även otaliga studiebesök till fabriker och andra produktionsställen varje år för att granska verksamheten på plats. Vi strävar efter att vara aktiva ägare som använder vårt ägarskap för att påverka i positiv riktning. Syftet är självfallet i slutänden att våra kunder ska få bästa möjliga investering som ger bästa möjliga avkastning.